3671
Sök

Sportfilter i originalburken?

59 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjenna, har läst att man kan köra med ett vassare filter i originalburken, istället för vanligt sportfilter. Är det nån skillnad mellan dessa? T ex om man har en trimmad bil på 300-400 hk så kan lika gärna ha ett vassare i originalburken än ett vanligt?

8 254 Inlägg
12 februari 2011
#2
Ett bättre filter i orginal luftburk brukar kunna räcka långt förutsatt att burken som sådan har vettig utformning.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
#3
Problemet är att en del burkar har trånga intag och alldeles för många skarpa kanter. Den värsta jag sett är nog Jeep cherokee XJ

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

59 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#4
ok så det går alltså. Men ni menar att det ska vara vettig utformning på burken, hur är den bästa utformningen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
#5
Så lite skarpa kanter som möjligt och ett inlopp som inte är något nämnvärt mindre än lmm

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

59 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
#6
ok vad tror du om denna (googla lite snabbt bara):  http://www.seriouswheels.com/2006/2006- … 24x768.htm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
#7
Skulle väl tro att burken är bra på de flesta sport/prestandabilar. Dom flesta burkar är nog hyggliga.
Det gäller att ha så stor filterarea som man kan, har man tillräckligt stort filter så duger det bra med vanligt papper. Vad är det för motor?
Jag har formeln för att räkna filterarea på muggen tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 februari 2011
#8
RD_87 skrev:
Skulle väl tro att burken är bra på de flesta sport/prestandabilar. Dom flesta burkar är nog hyggliga.
Det gäller att ha så stor filterarea som man kan, har man tillräckligt stort filter så duger det bra med vanligt papper. Vad är det för motor?
Jag har formeln för att räkna filterarea på muggen tongue

Har inget att tillägga förutom att muggen är nog fan det stället jag får mest utbildning på lol alla bilsport mm. läses där t.ex cool
Senast redigerat av AcesHigh666 (12 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

59 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#9
Det är motorn som sitter i en Evo 9:a. 2 liters turbo motor, 16 ventil smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 februari 2011
#10
Minimimåttet på filtret är 137 kvadratcentimeter för en 2 liters sugmotor på 9000rpm. På en motor som laddar 1 bar blir det alltså 275cm2 vid 9000rpm.
Detta gäller alltså ett pappersfilter. Om ditt filter är större än 275cm2 får du alltså ingen större nytta av att byta till sportfilter. Värt att tänka på att i denna formel finns inte någon parameter för nedsmutsning så du kan ju slå på en del för marginal eftersom motståndet blir hörge ju mer skit som kommer i det.
Jag törs inte lova att den här formeln är perfekt men jag har använt den på min motor med bra resultat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

59 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#11
ok tack för hjälpen, ska kolla lite närmare på detta! smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 mars 2011
#12
En åsna, dvs jag räknade fel i omvandlingen mellan kvadrattum och cm2. Filter till en 2 liters turbo som laddar 1 bar blir för fan 677cm2 om man inte ska ha någon strypning i ett pappersfilter, det är ett jävligt stort filter. Fel av mig sad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 710 Inlägg
2 mars 2011
#13
DiddePil skrev:
Det är motorn som sitter i en Evo 9:a. 2 liters turbo motor, 16 ventil smile

Garanterat en bra burk.
Skall du inte trimma i övrig har tjänar du inget på att byta filter vågar jag påstå utan att ha gjort några mätningar på det.
Skall det trimmas mer med byte av turbo osv osv ökar luftbehovet och då kan ett annat filter/burk vara nödvändigt.

MVH Jonas
..............

59 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#14
okej då vet jag


Sök