3319
Sök

S70 t5 turboras? eller annat fel? för mkt bränsle?

25 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
• Bilmodell
s70 T5.

• Årsmodell 00a.

• Miltal 16050mil

• Modifikationer på bilen 
3tums downpipe
bsr luftfilter
bsr programvara steg 2

• Hur yttrar sig felet? 
efter att jag stog still på tomgång 10-15 minuter så fick jag svajande tomgång alltså mellan 400 varv och 1200 varv,

när jag körde så hackade bilen rök stora moln svart rök, vid gas på drag. och fick inte mer än 0.6 i laddtryck, annars har jag haft stabilt laddtryck på 1.1 bar

ingen power i motorn händer ingen ting vid gas på drag och avgas smäller.

verkstaden ringde idag och sa att bilen inte startade och att stiften var helt igen sotade,
att den hade fått extremt mycket bränsle.

jag trodde jag hade skjutit turbon men han trodde inte det,

vad har ni för erfarenheter vad kan vara fel ? mvh johan

719 Inlägg
7 mars 2011
Kolla tryckslangar

25 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
får bli att gå igenom alla slangar men, kan enbart de orsaka svart röken?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
7 mars 2011
Skulle kunna vara slangarna som gör svartröken eftersom att motorn inte får så mycket luft som den vill ha. Då motorn får för lite luft och för mycket bränsle så kommer svartröken pga dålig/felaktig förbränning. Så kolla först luftläckage..

878 Inlägg
7 mars 2011
Kika tryckslangar och eventuellt vacumslangar. Kika speciellt på slangen som går från spjällhuset till tomgångsmotorn brukar spricka väldigt lätt.

Be även en mekaniker mäta din lambda och lmm så dom mäter som dom ska, båda ger samma symptom som skulle passa in till ditt fall.

All The best
MVH
Jonas .L

25 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
jag tackar för svar smile får gå igenom alla slangar då, bilen är på lack nu så får mäta lmm och lambda värderna när den kommer tillbaka till verkstan smile

Sök