2915
Sök

9-5 biopower , kan man tanka bara e85 ?

1 422 Inlägg
9 mars 2011
#21
Problemen på vintern är väl bara de klassiska etanolproblemen, dvs trögstartat och utnötta batterier smile Motorvärmare är ett måste med etanolbil och det bör man få reda på när man köper en sån också. Förvånansvärt många som inte känner till det.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
#22
Visst kan de vara lite jobbiga när det är riktigt kallt. Men numera vet jag inga kundbilar som har problem med sina kallstarter (-25 eller värre), kanske 2-3 stycken. Men visst är det bra med motorvärmare, inte minst för motorn då det sliter "en hel del" att starta en motor som är kall.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

396 Inlägg
9 mars 2011
#23
cheffer skrev:
UhrJr skrev:
cheffer skrev:
Du bör tanka bensin emellanåt. Den beläggningen som bildas är socker... Kleggar igen spridare och har du otur kan de även gå sönder så du behöver nya. Rätt vanligt på biopowerbilarna att det händer när man bara kör på e85. Gärna varannan tankning bensin/e85

Nu har någon läst lite för mycket i aftonbladet.
SÅ farligt är det inte. Vi har bilar som kört på E85 sen det var nytt, utan några problem. Men du har helt rätt, man bör blanda med bensin då och då.

Jasså? Inte så att jag jobbar på en Saab verkstad då? Tvättas spridare varje vecka ungefär. Aftonbladet hatar jag f.ö. Dom vrider och vänder på sina storys som ofta inte inehåller någon sanning alls utan gjorda för att vinkla folks synsätt på saker och ting. Tar upp saker som är helt irrelevanta och med dåliga källhänvnisningar ofta. Så anklagar dom folk för saker som de inte gjort och påstår saker om företag/personer som kan ha varit ändrat sedan flera år tillbaka. Men det är OT.

Sveriges etanol är betydligt sämre än många andras med alldeles för mycket socker i den. Gör så det kletar igen och går dåligt eller inte alls. Funkar värdelöst på vintern när det blir kallt också. Så skrev jag inte att det är något tvång och att det är absolut nödvändigt att tanka varannan bensin men det kan vara bra så slipper man att beläggningen sätter sig någon stans.

http://www.automotorsport.se/news/21153 … torskador/

Sulfat är det, och problemet är/har varit tillfälligt.

1 422 Inlägg
9 mars 2011
#24
Det var ett problem förut ja. Att spridare täpps igen händer ännu och är inget tillfälligt problem. Sulfatnivån har korrigerats.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 mars 2011
#25
Har aldrig haft problem med etanol i mina race motorer... Men de e kanske lite mer underhållna än en vanlig tongue

Bränn hemma gott folk !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök