4071
Sök

Golf 3:a -92 blir aldrig över 65-70 grader

Grävmaskinist
216 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Någon som har än ide varför? termostaten? Mätaren?
Är de något vanligt problem med golf och påverkar detta på något sätt bränsleförbrukning eller hållbarheten på motorn?
Edit: har aldrig sett elfläkten snurra...

tacksam för råd och tips
\\Fidde


2 337 Inlägg
5 januari 2009
#2
Jag hade samma problem(?) med min Vento 1.8, tempen låg alltid och snurrade i det området. Det var aldrig några problem, jag körde 5000 mil med "för kall" motor, den gick billigt och bra. Så om det inte stör dig alltför mycket, eller att motorn visar några tecken på att må dåligt, låt det vara.

Grävmaskinist
216 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
Okej tack för snabbt svar
Undrar dock varför jag ligger runt 1 liter milen, ska serva den imorgon och tanka up den och se om de blir någon skillnad. (kanske kör lite hårt me XD)
Skulle köpt en 850 glt eller 940 Gl.... Varje dag ångrar man sig, hade varigt billigare och roligare (+att man skulle ha lite värdighet kvarXD)


407 Inlägg
5 januari 2009
#4
byt termostat.. skulle även tippa på att bränsleförbrukningen går ner då wink

4 586 Inlägg
5 januari 2009
#5
låg temp samt hård körning är mycket skadligt för motorn

låter som du behöver byta termostat ifall inte det hjälper så kyler bilen för bra.


German Engineering
9 083 Inlägg
5 januari 2009
#6
Hade det problemet också, byt termostat

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (9 januari 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 337 Inlägg
5 januari 2009
#7
Fan, jag körde alltså som en kärring eftersom jag hade normal bränsleförbrukning tongue

Grävmaskinist
216 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#8
hehe okej, va tro ni en sådan kostar på mekonomen eller meca?


51 Inlägg
5 januari 2009
#9
fiddes skrev:
Någon som har än ide varför? termostaten? Mätaren?
Är de något vanligt problem med golf och påverkar detta på något sätt bränsleförbrukning eller hållbarheten på motorn?
Edit: har aldrig sett elfläkten snurra...

tacksam för råd och tips
\\Fidde

Det känner du på undre och övre kylarslangen om den undre är hård är förmodligen termostaten kass.
Bytte precis termostat på min golf 3a. Har du ac så gratulerar jag dig. Inget skoj om man inte gjort det innan. Ac pumpen måste väck för att komma åt att byta termostaten.

Termostaten i sig kostade nog 200 nått har jag för mig.

Mvh Anton

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!

Egenföretagare
999 Inlägg
5 januari 2009
#10
fiddes skrev:
Skulle köpt en 850 glt eller 940 Gl.... Varje dag ångrar man sig, hade varigt billigare och roligare (+att man skulle ha lite värdighet kvarXD)

Billigare är det nog inte, och en 940GL kan inte vara roligare än Golf wink
Byt termostat så drar den mindre, ganska vanligt på bilar med några år på nacken att termostaten ger upp


1 Inlägg
9 januari 2010
#11
Har själv samma problem på en golf 94.Bilen kokar inte o värme i bilen har jag. Termostaten har jag bytt och tempgivare . Det var inte detta problem kollade tempmätare på instrumentpanelen den var OK. Tempmätare ligger ganska lågt mellan 50-60 C om bilen står på tomgång c:a 45 min kan det komma till 70C glömde att sega att har en pappskivan framför kylaren. Vet inte vad är det för fel pratat med två mekaniker på VW värkstad dom har aldrig hört något liknande.

Har någon annan samma fel eller är min bil unik???

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 januari 2010
#12
Min golf -93 drar minst en liter/mil trots nybytt termostat och tempgivare. (mätaren går upp så långt som den bör på skalan) Det tar även en halv evighet jämfört med mina andra bilar innan den blir varm. Kadetten drar betydligt mindre, och är betydligt roligare att köra hmm

Elfläkten vid kylaren går bara när den behövs, vilket är när vattnet i kylaren börjar närma sig kokpunkten.
Senast redigerat av henke_99 (9 januari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 498 Inlägg
9 januari 2010
#13
Min mk2a med 1.8RP drar också 1 liter milen har normal värme och allt är som det ska = törstiga rackare!


...has left the building...
4 474 Inlägg
9 januari 2010
#14
En 1.8 RP som drar runt litern är det definitivt vajsing med. Min första Passat var en 91:a med 34000 mil vid inköp, med just en 1.8 RP. Efter lite "inköps service" (byte av tänddelar, stift samt förgasarfotspackningen) så drog den ca 0.7 landsväg (motorväg kring 120km/h), o definitivt under litern i stan, snittet var strax under 0.8, o detta i en större/tyngre bil än en Golf.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
9 mars 2011
#15
Har samma problem med min Golf 3 -93. Ställde den på tomgång idag ett bra tag, och kände på övre och under kylslangarna, båda var varma. Betyder det då att termostaten är OK och att det är tempgivaren som det är nåt vajsing med?


Sök