Min sambos Golf 2 har börjat ladda dåligt. Den ligger på stadiga 11,98 - 12,0V vid tomgång och ökar ej vid högre varv. Detta är andra generatorn jag provar, har även köpt nytt batteri(biltema ifs) och dragit om elen från generator - batteri med nya kablar och skor. Men laddar aldrig över 12V.
Mät DCV med multimeter mellan batteriets minuspol och chassie på generatorn, mät DCV mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn. På så sätt så får du fram eventuella spänningsfall direkt. Har du spänningsfall på minussidan testa att sätta en startkabel mellan minuspol och generatorchassie. och mät sedan laddspänningen igen. Har du samma regulator eller är de två olika? Är det samma testa att byta den.
Testat allt detta. inget över 12V. Provade sätta en startkabel på batteriets - till generatorn. inget annorlunda resultat.
Remmen som jag trodde var OK var ej tillräckligt spänd. Jag fick dock spänna den 3 ggr för att den slakna på tomgången hela tiden. Nu verkar den nästan sitta lite för tajt men det får gå så länge.
Nu laddar han trevliga 13,5 på tomgången och 13 när jag har full fläkt, helljus och högsta speed på torkarna.
Remmen som jag trodde var OK var ej tillräckligt spänd. Jag fick dock spänna den 3 ggr för att den slakna på tomgången hela tiden. Nu verkar den nästan sitta lite för tajt men det får gå så länge.
Nu laddar han trevliga 13,5 på tomgången och 13 när jag har full fläkt, helljus och högsta speed på torkarna.
Antar att batteriet är lite halvslut så det duger säkert. Gott att du hittade felet!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!