3370
Sök

Bilskatt, ska jag eller nya ägaren betala?

6 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Sålde en bil i onsdags (9 Mars) och idag 11 Mars får jag ett inbetalningskort på fordonsskatt som gäller för April 2011 till Mars 2012. På transportstyrelsen kan man läsa att "den som är ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden betalningsskyldig" men ska jag behöva öppna lädret åt nästa ägare för ett helt år framöver bara för att jag sålde några dagar för sent??

Ska givetvis kolla med nya ägaren om denne vill betala men som jag tolkar texten ovan så slipper han egentligen detta...

Måste ju finnas någon work-around? Vad händer om jag inte betalar? Får inte bara bilen körförbud då eller hamnar jag hos inkasso då?

Hade jag inte gått med på nya köparens pruteri så hade det inte svidit så men nu...

Mvh
W

5 198 Inlägg
11 mars 2011
Det är den som äger bilen den månaden skatten skall betalas som  är betalskyldig..

betalar inte du så får bilen nyttjandeförbud och du åker på inkasso.
Senast redigerat av gamlingen (11 mars 2011)

1 327 Inlägg
11 mars 2011
Råkade ut för samma sak när jag sålde en bil för några år sedan. Man lär sig den hårda vägen. Det är bara att betala.

1 283 Inlägg
11 mars 2011
Du är den som är betalnings skyldig, jag satt i samma sits för ett tag sen, dock så kollade jag upp det i förväg men jag sålde bilen samma månad som skatten skulle betalas. Jag skickade med inbetalnings blanketten när jag sålde bilen. Vet personen som köpte bilen om när skatten skulle betalas?

6 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Tjena.. Fasen oxå!!

Lite sjukt, vi skulle egentligen gjort affär i morgon lördag men så var nya köparen så spänd på bilen att vi gjorde affär redan i onsdags...  hade det blivit i morgon så hade jag ju kunnat skicka med inbetalningskortet...  Av årets alla 365 dagar, varför skulle det hänga på några ynka meningslösa dagar?

I värsta fall får jag be nya köparen ha gott samvete, annars får bilen körförbud  ;-)

hur lägger man annars upp en sådan fråga... "Rent lagligt så behöver du inte betala men jag skulle bli glad om du gjorde det..."  troligt att nya ägaren hade gillat läget...  not

Kommer gräma mig resten av året över detta känner jag, är inte snål men ogillar bortkastade pengar...

1 327 Inlägg
11 mars 2011
Inte mycket att gräma sig över. Se det positiva i det. Du kommer aldrig mer att göra om den missen smile.

Betala så slipper du inkassobrev.

6 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
hmm, ja, eller så chansar jag och spelar dum och säger att skatteinbetalningen kommit till fel person eftersom ägarbytet skett mellan det att inbetalningen skickades ut och hamnade i min brevlåda?

677 Inlägg
11 mars 2011
wretan skrev:
hmm, ja, eller så chansar jag och spelar dum och säger att skatteinbetalningen kommit till fel person eftersom ägarbytet skett mellan det att inbetalningen skickades ut och hamnade i min brevlåda?

Att leka med inkasso är ingen lek... tror du att det är spånhuven som jobbar?
Seriöst bara att betala och se glad ut

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
11 mars 2011
wretan skrev:

Spela dum? Det kvittar hur dum du är så är du ändå betalningsskyldig eftersom du ägde bilen den 1 mars. Det tar inte över en vecka för ett inbetalningskort att skickas ut! Betala och lär av misstaget..

/Mattias

Sök