3536
Sök

Allmäna frågor om bilbesiktning

456 Inlägg
11 mars 2011
#21
Bra att nån fattat hur det funkar! Hoppas TS sväljer och anpassar sig till rikets lag.
Hoppas alltid på dom som sväljer...      wink

growing old is mandatory growing up is optional

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#22
Juust what i was looking for smile

Thx Ludvig smile

456 Inlägg
11 mars 2011
#23
Tar väl åt mig äran då efter som de inte finns nån annan som gör det!
Följ rikets lag så löser det sig för er wink

growing old is mandatory growing up is optional

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#24
Att referera till rikets lag brukar få tyst på de flesta smile
Ska nu bara lusläsa dehär, har redan konstaterat att besiktningsprotokollet saknar en del information som skall finnas där, jag känner på mig att det är något skumt på G vid Gastelyckans besiktningsstation x)

456 Inlägg
11 mars 2011
#25
Rikets lag brukar gälla dom flesta....
Kan det det vara att besiktningsprotokollet saknar info för att ryssarna eller kineserna redan är här!!??!!
Om nu Gastelyckan är en legitim station så går dom nog att prata med, tror även att dom kan hjälpa dig med att justera ljuset..........

growing old is mandatory growing up is optional

9 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#26
Har frågat två föregående gånger:"Är det okej om jag justerar ljuset här och nu"
Svar:"Det skall du sköta innan du kommer hit...."

Kanske det bara har råkat sig att det inte har varit deras dag... men who knows...
Lite svårt att lita på besiktare sedan marknaden avreglerades... Kunde inte hela
bilprovningsproceduren förblivit statligt... made more sense...

Muttley
11 mars 2011
#27
De har rätt så rätt. De är ingen bilverkstad och de ska inte skruva på din bil. Regler är ju till för att följas. Om sen en enskild besiktningsman vill skruva lite så har de igentligen gjort sig skyldig till "lagbrott" . Står rätt tydligt för de som jobbar att de inte ska skruva på bilarna.

Speed FMK
849 Inlägg
12 mars 2011
#28
Alex901 skrev:
Att referera till rikets lag brukar få tyst på de flesta smile
Ska nu bara lusläsa dehär, har redan konstaterat att besiktningsprotokollet saknar en del information som skall finnas där, jag känner på mig att det är något skumt på G vid Gastelyckans besiktningsstation x)

Besiktningsprotkollet från SBP såväl som carspect innehåller precis alla de punkterna som står i 2010:84. Annars hade de aldrig fått ha sin ackreditering. smile Sitter och kollar mitt egna papper samtidigt här och kan då inte hittar något som saknas. Vad syftar du på?


7 275 Inlägg
12 mars 2011
#29
tkd_rille skrev:
De har rätt så rätt. De är ingen bilverkstad och de ska inte skruva på din bil. Regler är ju till för att följas. Om sen en enskild besiktningsman vill skruva lite så har de igentligen gjort sig skyldig till "lagbrott" . Står rätt tydligt för de som jobbar att de inte ska skruva på bilarna.

Nä men att vara lite shysst mot andra kan man komma långt på.
Det tar max 30 sekunder att öppna huven, ta fram skruvmejseln, sänka/höja lyset, lägga tillbaka skruvmejseln och stänga huven.


Speed FMK
849 Inlägg
12 mars 2011
#30
Brains skrev:
tkd_rille skrev:
De har rätt så rätt. De är ingen bilverkstad och de ska inte skruva på din bil. Regler är ju till för att följas. Om sen en enskild besiktningsman vill skruva lite så har de igentligen gjort sig skyldig till "lagbrott" . Står rätt tydligt för de som jobbar att de inte ska skruva på bilarna.

Nä men att vara lite shysst mot andra kan man komma långt på.
Det tar max 30 sekunder att öppna huven, ta fram skruvmejseln, sänka/höja lyset, lägga tillbaka skruvmejseln och stänga huven.

Av min erfarenhet så är det ganska många av dem som gör det med. Har fått mitt lyse justerat både på min s60 och min gamla 940 som jag hade smile


Evildan
12 mars 2011
#31
Bi0HaZZarD skrev:
Brains skrev:
tkd_rille skrev:
De har rätt så rätt. De är ingen bilverkstad och de ska inte skruva på din bil. Regler är ju till för att följas. Om sen en enskild besiktningsman vill skruva lite så har de igentligen gjort sig skyldig till "lagbrott" . Står rätt tydligt för de som jobbar att de inte ska skruva på bilarna.

Nä men att vara lite shysst mot andra kan man komma långt på.
Det tar max 30 sekunder att öppna huven, ta fram skruvmejseln, sänka/höja lyset, lägga tillbaka skruvmejseln och stänga huven.

Av min erfarenhet så är det ganska många av dem som gör det med. Har fått mitt lyse justerat både på min s60 och min gamla 940 som jag hade smile

Det händer att dom gör detta och det är riktigt hyggligt av dom.

Som det skrivs ovan, det har dom ingen skyldighet till utan deras jobb är att kontrollera bilen i det skick den är i när den kommer in för besiktning.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
#32
Jag har ljusterat halva bilar på sbp tongue Dom brukar ju i princip alltid hjälpa till med ljusinställning om det inte är fastrostat. Brukar ju inte var omöjligt med CO-halten heller.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

killercow
12 mars 2011
#33
RD_87 skrev:
Jag har ljusterat halva bilar på sbp tongue Dom brukar ju i princip alltid hjälpa till med ljusinställning om det inte är fastrostat. Brukar ju inte var omöjligt med CO-halten heller.

CO-halten? hur menar du? aldrig hört talas om att dom sätter igång och justerar utsläppen på en bil.

ljusinställningen är rätt vanligt att man kan få hjälp med. som sagt det är inte deras jobb att fixa felen så bilarna blir godkännda. är nog lite så att dom vill ha tiden till annat än att ombes en sak dom själva kan fixa på 5min än att behöva lägg 5 min till på samma bil en annan dag. dessutom vet dom ju att det blir ordentligt gjort och inte nån halvtaskig inställning mot nån vägg å det krävs ytterligare en ombes sen wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
#34
Fan jag brukar ljustera till CO-halten var och varannan gång? Brukar aldrig vara några problem, men jag brukar ja ha egen mejsel med mig wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

killercow
12 mars 2011
#35
RD_87 skrev:
Fan jag brukar ljustera till CO-halten var och varannan gång? Brukar aldrig vara några problem, men jag brukar ja ha egen mejsel med mig wink

jo på äldre bilar funkar de. nyare knappast. tongue

sen får ju inte sbp bli ett alternativ till verkstad. men visst kan du justera co-halten under mätningen och dom går med på detta så är det väl bara att tacka å ta emot även om detta nog inte hör till vanligheten smile

tycker dom kan höja kraven för co-halten. får folk ombes på det så är det ju rätt så vanligt att folk häller sprit i tanken en stund innan ombes. sen går de igenom men felet består med utsläppen. sätt ett krav att man måste uppvisa kvitto på att det är åtgärdat eller om man gjort det själv så redovisa grundligt vad man gjort. problemet är ju lätt att fuska med. hmm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
#36
killercow skrev:
RD_87 skrev:
Fan jag brukar ljustera till CO-halten var och varannan gång? Brukar aldrig vara några problem, men jag brukar ja ha egen mejsel med mig wink

jo på äldre bilar funkar de. nyare knappast. tongue

sen får ju inte sbp bli ett alternativ till verkstad. men visst kan du justera co-halten under mätningen och dom går med på detta så är det väl bara att tacka å ta emot även om detta nog inte hör till vanligheten smile

tycker dom kan höja kraven för co-halten. får folk ombes på det så är det ju rätt så vanligt att folk häller sprit i tanken en stund innan ombes. sen går de igenom men felet består med utsläppen. sätt ett krav att man måste uppvisa kvitto på att det är åtgärdat eller om man gjort det själv så redovisa grundligt vad man gjort. problemet är ju lätt att fuska med. hmm

Är man lite nogrann så vill man ju inte köra sprittricket iaf. Dessutom börjar det väl nästan ta slut på förgasarbilar i daglig trafik, så det är nog ett problem som snart är mer eller mindre borta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

huh?
10 427 Inlägg
12 mars 2011
#37
Näst sist jag besiktade min bil på Bilprovningen så justerade de upp mitt halvljus cool
(Men en Volvo 740 kräver inte direkt några verktyg för att justera ljusen på höjden. wink )



Sök