3559
Sök

Urtag av ventilsäten B230 8v

Whatever :)
1 652 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#1
Som topic lyder,

Istället för att jag skickar min topp så vill jag testa på detta själv, med tanke på att jag har till gång till div maskiner som fräs, (svarv ), pelar maskiner osv.

tror ni att jag kan spänna fast toppen i bäddfräsen och sen göra ett verktyg så jag kan brorra/fräsa ur mina gamla säten... styra skäret/borret genom mina styrningar för exakta grader osv.?


Tacksam för alla ideer och roliga svar smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

10 287 Inlägg
13 februari 2011
#2
Jodå. Men antagligen behöver du ha någon som vet hur det skall se ut som kikar på det. Endera medans du fräser eller efter att du har provfräst ett löst säte som "arbetsprov".

Har du sågat upp någon skrot-531-topp för att se hur du skall porta för att inte ta för mycket? Det är surt att förstöra den topp man skall ha i bilen.

(Visst är livet enkelt när man har sådana resurser som du har....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Whatever :)
1 652 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#3
Hmm Okej förstår vad du menar.

Denna topp är portad av en kompis till mig men jag vet inte om den är korrekt portad.
Men får införskaffa mig en skrot topp och kapa på mitten för att kolla och se så det ser någorlunda bra ut.

Men tycker att det borde inte vara så svårt att fräsa ur dom egentligen, om man då mäter lösa säten och sen borrar/fräser ner till det djupet?

har funderingar på att montera dit nya styrningar för att minimera eventuellt glapp i de gamla.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 Inlägg
14 februari 2011
#4
Enklaste sättet att ta ut gamla säten är att ta en gammal ventil som går ner i kanalen, sätta tre svetslopper på insidan av sätet och sen knacka ut ventilen och sätet med den
Senast redigerat av Expat (14 februari 2011)

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#5
Expat skrev:
Enklaste sättet att ta ut gamla säten är att ta en gammal ventil som går ner i kanalen, sätta tre svetslopper på insidan av sätet och sen knacka ut ventilen och sätet med den

Hmm okej så om jag loppar dit ventilen och sen knackar ut den så kommer den lätt? Eller måste det värmas osv? För gas finns det om det är så.. För den värmen som genereras av lopporna försvinner fort.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

14 Inlägg
7 mars 2011
#6
det där om att loppa fast på ventil osv, är nog inte att rekomendera...om du ska fräsa sätena själv, så måste du ju ha ett riktigt sätes-stål, med riktiga grader och vinklar, med reduceringskant osv...om du har riktigt stål så är enklaste sättet att fräsa ner sätet Nästan helt å hållet, sedan knackar du ur resten av sätet med hjälp av något dorn/liten huggmejsel.  var försiktig när du isåfall fräser ner sätet så att du inte skadar toppen..
Du bör också kolla styrningarna innan bearbetning av säten, är det för mycke glapp så är risken stor att du gräver ner snett i sätet...byt därför dåliga styrningar INNAN....
Lycka till


Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#7
ah okej, det var mest en tanke, har inte kommit dit ännu, hade en olycka får två veckor sen så blir att reparera bilen innan jag går på toppen.

Men detta med att ha bra styrning är jag väl medveten om, men detta skall göras på en topp som är helt done om man säger så, så det är ingen topp jag ska ha i bilen sen.
Men nyttig info så ska lägga det på minnet.

gufen skrev:
det där om att loppa fast på ventil osv, är nog inte att rekomendera...om du ska fräsa sätena själv, så måste du ju ha ett riktigt sätes-stål, med riktiga grader och vinklar, med reduceringskant osv...om du har riktigt stål så är enklaste sättet att fräsa ner sätet Nästan helt å hållet, sedan knackar du ur resten av sätet med hjälp av något dorn/liten huggmejsel.  var försiktig när du isåfall fräser ner sätet så att du inte skadar toppen..
Du bör också kolla styrningarna innan bearbetning av säten, är det för mycke glapp så är risken stor att du gräver ner snett i sätet...byt därför dåliga styrningar INNAN....
Lycka till

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 710 Inlägg
14 mars 2011
#8
Läste en verkstadsmanual (Volvos egen) på just detta jobba bara för någon dag sedan.
Då var det för byte  av säte i de större maskinerna (12-16L) men jobbet borde vara lika.
På samma sätt som någon innan beskrev gör man det med svetsen (vad skulle det vara för fel med det?).
Där rekommenderade de att man skar av en bit på ventilens yttre kant så att man fick mer att svetsa i men annars var det samma som beskrevs tidigare:
Svetsa på 3 ställen....banka ur sätet med ventilen.
Samma sak när de nya skall i....använd en ventil att slå på plats det nya sätet. Där skulle man dock kyla sätet och värma toppen först.

MVH Jonas
..............

14 Inlägg
14 mars 2011
#9
Får rätta mig själv och hålla med föregående talare, fel av mig..!
Tydligen kan man göra på det sättet att svetsa osv...inget jag varken har läst eller hört nånstans förut, eftersom vi inte gör så på firman längre (förekom oftare förr)...
Så ni får ursäkta mig..



Sök