3294
Sök

Merca 300E -89 lägger av sporadiskt och startar inte, HJÄLP!!

183 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Har problem med en MB 300e -89,  den går ca 20 min sen börjar den bluddra sen lägger den av om man släpper gasen. Tvungen att bodsera hem den x antal gånger. Kan den sura ner sig så mkt att tändstiften inte orkar ge gnista? bytt fördelare tändkablar tändspole stift

när den inte startar har vi provat startgas men inget händer, men sen kan den funka igen efter någon timme, och gå bra 15-20min sen lägger den av. Den har vart inne på ett flertal verkstäder ingen hittar felet, HJÄÄÄÄÄLP!

Motborgare
1 099 Inlägg
21 september 2010
#2
Om den inte tänder på startgas, så lutar det åt tändningsfel. Eftersom du har bytt alla tänddelar, så gissar jag på tändlägesgivaren. Den sitter bakom remskivan på vevaxeln.

-- K

183 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#3
Kavli skrev:
Om den inte tänder på startgas, så lutar det åt tändningsfel. Eftersom du har bytt alla tänddelar, så gissar jag på tändlägesgivaren. Den sitter bakom remskivan på vevaxeln.

-- K

OK, kan de va så att den givaren flippar ur lite hur som helst?

/DS

539 Inlägg
21 september 2010
#4
kolla jordkabel som sitter mellan växellådan och karossen, kan vara glapp där...

Är jag Medlem?
125 Inlägg
21 september 2010
#5
sån var min 300:a när de vart fukt i i fördelarn. men de skulle du ju sett när du skruvade med att. om de inte gått fukt i de efter?
Annars kan de vara temp givarn, så att han går på kallstart o surar ner sig helt.
Bytt OVP relät? kan bli all möjliga fel om de e kasst.

Gillar Merca

183 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#6
Garic skrev:
kolla jordkabel som sitter mellan växellådan och karossen, kan vara glapp där...

Ska kollas!

183 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#7
inline_90 skrev:
sån var min 300:a när de vart fukt i i fördelarn. men de skulle du ju sett när du skruvade med att. om de inte gått fukt i de efter?
Annars kan de vara temp givarn, så att han går på kallstart o surar ner sig helt.
Bytt OVP relät? kan bli all möjliga fel om de e kasst.

Ja undra om man ska prova ta bort kontakten till kallstarts-spridaren å se, för det verkar somsagt som den surar ner sig. Vad är OVP relä?

/DS

Är jag Medlem?
125 Inlägg
21 september 2010
#8
David_FT skrev:
inline_90 skrev:
sån var min 300:a när de vart fukt i i fördelarn. men de skulle du ju sett när du skruvade med att. om de inte gått fukt i de efter?
Annars kan de vara temp givarn, så att han går på kallstart o surar ner sig helt.
Bytt OVP relät? kan bli all möjliga fel om de e kasst.

Ja undra om man ska prova ta bort kontakten till kallstarts-spridaren å se, för det verkar somsagt som den surar ner sig. Vad är OVP relä?

/DS

Jo de kan du prova. OVP sitter bakom batterit, ett plåt eller svart relä med en säkring på toppen.
Hur ofta körs bilen? Dagligen?

Gillar Merca

183 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#9
inline_90 skrev:
David_FT skrev:
inline_90 skrev:
sån var min 300:a när de vart fukt i i fördelarn. men de skulle du ju sett när du skruvade med att. om de inte gått fukt i de efter?
Annars kan de vara temp givarn, så att han går på kallstart o surar ner sig helt.
Bytt OVP relät? kan bli all möjliga fel om de e kasst.

Ja undra om man ska prova ta bort kontakten till kallstarts-spridaren å se, för det verkar somsagt som den surar ner sig. Vad är OVP relä?

/DS

Jo de kan du prova. OVP sitter bakom batterit, ett plåt eller svart relä med en säkring på toppen.
Hur ofta körs bilen? Dagligen?

Ok ska kolla det, bilen kördes några gånger i veckan innan den börja strula för mkt då vart det mer sällan, den har länge vart orolig på tomgång, lixom hoppat å skuttat och ibland lagt av.

/DS

Är jag Medlem?
125 Inlägg
21 september 2010
#10
David_FT skrev:
inline_90 skrev:
David_FT skrev:

Ja undra om man ska prova ta bort kontakten till kallstarts-spridaren å se, för det verkar somsagt som den surar ner sig. Vad är OVP relä?

/DS

Jo de kan du prova. OVP sitter bakom batterit, ett plåt eller svart relä med en säkring på toppen.
Hur ofta körs bilen? Dagligen?

Ok ska kolla det, bilen kördes några gånger i veckan innan den börja strula för mkt då vart det mer sällan, den har länge vart orolig på tomgång, lixom hoppat å skuttat och ibland lagt av.

/DS

Okej precis så var min 300:a när den tog ur vinterförvaring och då var de lite lite fukt i fördelarn. kan även bli så om den står nån vecka.

Gillar Merca

940LTT
76 Inlägg
21 september 2010
#11
choka david?

bilar me choke....lider på vintern!

183 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#12
inline_90 skrev:
David_FT skrev:
inline_90 skrev:

Jo de kan du prova. OVP sitter bakom batterit, ett plåt eller svart relä med en säkring på toppen.
Hur ofta körs bilen? Dagligen?

Ok ska kolla det, bilen kördes några gånger i veckan innan den börja strula för mkt då vart det mer sällan, den har länge vart orolig på tomgång, lixom hoppat å skuttat och ibland lagt av.

/DS

Okej precis så var min 300:a när den tog ur vinterförvaring och då var de lite lite fukt i fördelarn. kan även bli så om den står nån vecka.

Ska kolla fördelarn igen, har även funderat på om bränsletrycksregulatorn kärvar!?. men nu har ja fått lite  felsökningstips jag ska gå igenom det tackar vi för!!

/DS

Är jag Medlem?
125 Inlägg
21 september 2010
#13
David_FT skrev:
inline_90 skrev:
David_FT skrev:

Ok ska kolla det, bilen kördes några gånger i veckan innan den börja strula för mkt då vart det mer sällan, den har länge vart orolig på tomgång, lixom hoppat å skuttat och ibland lagt av.

/DS

Okej precis så var min 300:a när den tog ur vinterförvaring och då var de lite lite fukt i fördelarn. kan även bli så om den står nån vecka.

Ska kolla fördelarn igen, har även funderat på om bränsletrycksregulatorn kärvar!?. men nu har ja fått lite  felsökningstips jag ska gå igenom det tackar vi för!!

/DS

Fördelarn e mycket känslig så ett par droppar ställer till de. Lycka till. skriv gärna hur de går.

Mvh inline

Gillar Merca

29 Inlägg
14 mars 2011
#14
Vad var felet ? har samma fel fast min startar inte på nyckel man får bogsera den en bra bit sen puttrar den igång sakta men säkert så går de bara o hålla den på högt varv runt 3000-4000  ger man fullt dör den ..har kollat fördelarlock idag o rensat bort belägningar detta hjälpte inte Hjälp mig någon O=

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 mars 2011
#15
I ditt fall låter det ju lite som tjuvluft alternativt rejält felställd tändning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

183 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#16
745tic_Dennis skrev:
Vad var felet ? har samma fel fast min startar inte på nyckel man får bogsera den en bra bit sen puttrar den igång sakta men säkert så går de bara o hålla den på högt varv runt 3000-4000  ger man fullt dör den ..har kollat fördelarlock idag o rensat bort belägningar detta hjälpte inte Hjälp mig någon O=

Inte hittat felet än, bilen har stått och står fortfarande på verkstad, får se vad säger!


Sök