3059
Sök

Hög tomgång Porsche 924 1985

537 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Då har min 924 från 1985 äntligen rullat ut ur garaget för att ge plats åt att fixa lite annat som ska göras ordning till vår/sommar.

Bilen har stått i ett 15grader varmt garage sedan oktober 

Startade upp den i lördags med mycket lyckat resultat, drog igång på en gång.  Då la den sig på vanlig tomgång, dvs ca 1200rpm. Men efter kanske 1 minut gasade den till sig till 2200rpm. Lät bilen stå på i ca 30minuter. Olja och filter byttes innan och alla nivåer är kollade. Efter 30minuter på 2200rpm låg oljetempen på 110grader (eftermarkands mätare + givare) och vattentempen gick till 92grader och fläkten gick som den skulle. Men fortfarande var tomgången hög, kanske att den sjunkit till 1900rpm. Stängde av, lät den svalna i kanske 2timmar, testade igen med samma resultat.

Igår söndag morse testade jag igen med samma resultat.

Vad är det som reglerar tomgången? Behöver den kanske bara köras riktigt varm och köras med belastning? Att notera kan jag inte köra den ännu ute på vägarna.

Det är en 924 från 1985, import från Tyskland och att notera finns det inga som helst datorer e.d i bilen..

537 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Kan det vara att man ställer in gas spjället?

181 Inlägg
16 mars 2011
En anledning till hög tomgång är att det läcker in luft någonstans på insugssidan. Det är samma sak som att spjället är en aning öppet, dvs samma sak som om man smågasar lite.

Kolla så att tex insugspackning håller tätt och så inte spjället hängt sig lite, eller tex att gasvajern är för spänd och håller spjället lite öppet.

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

537 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Kan kallstartventilen eller vad den nu heter vara felet? För den 'chokar' väl? Tänkte om den jobbade hela tiden.

För gasvajern kan det väl inte vara om tomgången är lagom i början. Men ska givetvis kolla upp dina tips. Kanske spruta startgas runt motorn också.

Sök