4053
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

1 323 Visningar
Uppdaterades senast idag 18:45
579 Inlägg
26 november 2024
Trådstartare
#1
Tänker jag gör en tråd för min 88'ans 240 nu när saker börjat ske.


Senaste månaderna har jag införskaffat både materiel och kunskap. Jag har sökt efter lämpligt styrsystem för insprutningen och tändning. Jag har sökt efter ett 88b b230 block, sökt toppar, kamaxlar och lite annat.

I nuläget har jag en b230fb liggandes i garaget. Komplett med grenrör, insug, spridare, svänghjul och allt annat. Fick tag på denna av några som trimmar Volvo häruppe för 2000kr.

Har även fått tag på en 530-topp som är orörd men saknar några ventiler, kam och lyftare.

Saker som sker inom snar framtid:

Porta 530-toppen den kommande veckan för att sedan skicka iväg till en verkstad för bearbetning. Mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, dubbla ventilfjädrar, nya styrningar, planing till 11:1 komp, rengöring, tätningar osv. 6000kr.

Demontering av motorblocket med en mindre renovering. Motorn har kompression i nuläget och jag väljer att inte byta ut kolvringarna. Vill inte hona blocket och se att toleranserna är för stora och enda alternativet är antingen sleeves eller borrning till ÖD.

När blocket är isärplockad, renoverad och toppen är tillbaka och redo så ska allt sättas ihop och installeras i bilen.

Slutgiltiga målet är att ha en relativt pålitlig motor med "bara" 150-200hk.

Receptet blir alltså följande:

- Planing
- Portning
- Frästa ventilsäten
- Nya ventiler/tätningar/styrningar
- 4-2-1 extraktor
- Vassare kamaxel
- Dubbla ventilfjädrar (för framtiden då jag har styrdon)
- Standard b230 bottendel till att börja med, sedan:
2.5l vevaxel
H-vevstakar
Nya kolvar
- Lättat svänghjul
- Balansering


Stora frågan är vilken kamaxel som är bäst lämpad. Kontrollerbart styrsystem kommer att installeras vid ett senare tillfälle, och jag behöver därför en mildare kam som faktiskt går att köra på originalsprut. Tändningen kan jag justera (ish) och bränslet kan jag reglera lite hejvilt med hjälp av andra spridare osv.

FB-motorn bör ha en VX3-kam i sig men jag kan ej se någon stämpling. Måste mäta den för att säkerhetsställa vad det är för kam.

Professionell hatare

579 Inlägg
28 november 2024
Trådstartare
#2
https://www.youtube.com/shorts/3emoDoLI … ture=share

Länk till hur bilen faktiskt ser ut. Som ni ser är det en riktig pärla.



https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-35524e1b3388a9fe59c9a5f80ec3e439.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-3ce88f58e592e9002c94a771ee55a994.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-5be1849a8590dabec24d7e0d669421f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-351d959f9fa54dc9f66caf442ae4a4de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-50fac7358f93d3cefdc531b927296d35.jpg



Här är några bilder på saker jag lagt till med tiden.

Extralamporna hittade jag på en loppis för kring 25kr styck. Plockade isär/rengjorde och fixade nytt kablade och installerade.

Hittade någon typ av venetian blinds på ebay från Thailand, såg bättre ut på nätet än i verkligheten. Hjälpte inte heller att man var tvungen och kapa dom i rätt längd.

Professionell hatare

579 Inlägg
28 november 2024
Trådstartare
#3
Notera det delvis täta silikonet som håller fast fönstret och insidan någorlunda tät.

Iaf. Då det är black friday imorgon har jag gjort en liten inköpslista från Folkraceshoppen.

-Extraktor
-H-kamaxel
-Lyftare
-Justerbar kamdrev

Blir väl att installera i nuvarande motorn då jag är alldeles för ivrig att vänta 14 veckor på att få tillbaka bearbetade toppen!

Professionell hatare

579 Inlägg
1 december 2024
Trådstartare
#4
Nytt inköp:

Delar för att bygga nytt 2.5tum avgassystem. Total kostnad, 1800kr.

Konstruktionen blir:

Grenrör-> Tubex resonator 2.5tum-> 2.5t stålrör-> 2.5t böjar och svängar bak.

Enkelt och billigt. Eventuellt att jag svetsar dit katalysatorn före resonatorn men besiktning är om 2 år, och köper hellre en mer passande racekat då. Nuvarande katalysator är original så den gör troligen ändå inte så mycket.

Ska även byta sista hjullagret på bilen och äntligen ta bort bensinvärmaren som tar upp så otroligt mycket utrymme.

Hinner jag bli klar innan julafton så ska denna kärra på en åktur till Narvik.

Professionell hatare

579 Inlägg
12 december 2024
Trådstartare
#5
Fått in alla delar. Även fått skriva på ett kontrakt för ett hyfsat stort varmgarage för enbart 500kr i månaden!

Imorgon ska jag installera alla nya delar på 240in, och förhoppningsvis få iväg ena toppen till KG.

Professionell hatare

579 Inlägg
14 december 2024
Trådstartare
#6
Bensinvärmare är bortplockat. Måste nu plugga igen kylarhålen. Skruvade in en skruv i bensinslangen och den håller tätt.

Även fått bort gamla kamaxeln, var en M-kam om någon undrar. Såg otroligt sliten ut, absolut som förväntat av en bil med 30k+ mil.

Grenröret är bortplockat också, 5 grenrörsbultar är lösa av 8. Ska chansa och se hur illa läckaget blir. Svetsat så varmt att muttrarna smält ihop med pinnbultarna men dom knäcks ändå.

Imorgon är planen att:

Installera kamaxel
Grenrör
Plugga kylarkanaler
Installera nya avgassystemet

Sedan starta bilen och låta kammen köra in sig själv i 15 min. Därefter byta olja och justera tändning/co lite spontant.


Jag hittade förövrigt en lambda på bilen! Bensinvärmaren gömde den så har ej sett den förräns nu. Mossan1 visst är det okej att ta bort dessa på lh 2.2? Kommer att installeras i framtiden men har ej svetsmutter.

Professionell hatare

579 Inlägg
21 december 2024
Trådstartare
#7
Mycket gjort.

Tagit bort bensinvärmaren.

Installerat grenrör. 7/8 pinnbultar gick av. Lyckades fixa det dock.

H-kam blev installerad och bilen gick piss. Böt tillbaka till M-kam och bilen gick fortfarande piss.

Kom fram till att tändningen stod helt fel och utan stroboskop har jag fått köra mina jedi-trick för att ställa den hyfsat rätt.

Även byggt 2.5tum avgassystem hela vägen för 2000kr. Låter väldigt raspt och fint.

Toppen är ivägskickad och bearbetas.

Det som ska göras under julen är att shimsa in kamaxeln och fixa dämpargummi då Toppen tickar som en bomb. Tror ej den mår bra just nu.

Ska även ställa in tändningen när jag får tag på stroboskop.


Videos och bilder kommer!

Professionell hatare

579 Inlägg
21 december 2024
Trådstartare
#8
https://youtube.com/shorts/DNnyfl6otcE? … 3ymBmfg-rg

Avgassystemet. Fulaste är att bakaxelkröken ej blev bra så den slår i någonstans i hårda gupp.

Fästena för upphängningen är gjorda av svetsade bultar. Kommer bli åtgärdat mot sommaren. Är bara less på min sidepipe jag körde runt med..

Professionell hatare

579 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#10
Vart kallt nå djävulskt senaste veckorna så ej kunnat vara ute och meka. Men nu ska det gå från -25 till +5 kommande veckan så blir att göra lite grejjer då.

Ska shimsa in kammen till en början och börja ta lös delar från nya motorn.

Någon som vet ifall senare b230f (90-) har större spridare än 88ans?

Professionell hatare

579 Inlägg
Igår 16:07
Trådstartare
#11
Införskaffat och installerat elfläkt.

Beställt en Speeduino ECU. Total kostnad för att installera systemet i bilen är 6000kr.

Professionell hatare

579 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#12
Blev en sån här ECU. 2200kr inkl stepper och frakt.
https://openlogicefi.com/shop/p/closed- … tification

Lambdan:

https://www.mrtuning.se/universal/matar … -fld-52mm/

Sedan 1/8npt IAT och 850 TPS samt adapter från folkraceshoppen.

Totalt för allt är kring 5400kr. Så har 600kr över för kablage osv.

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 827 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
Ha, den där lät ju rart.
Fränt. smile

Har du frågor kring sprutet så kan jag förhoppningsvis bistå med lite svar på dem.
Har inte jobbat med Speeduino, utan Megasquirt.. men de är ju hyfsat lika och båda använder Tunerstudio.
Var lite knepigt för mig med trigger positioner, offsets, och sånt första gången jag gav mig på en B230.

Tips är att du direkt införskaffar en avskärmad kabel med två ledare till VR-givaren, finns hos BJP.
Stift 3 jordar du i toppen, stift 2 insignal till sprutet, stift 1 till skyddsjord i sprutet.

Tips #2 är att du införskaffar kontaktstycken ifrån BJP också för att skarva in kabelstammen ifrån sprutet till original kabelstam. (Om org. stam är schysst)
T.ex 12-poliga DT.
Sedan så kör du nya kablar till de grejer som kräver det.
Behöver du skarva något i motorrummet så rekommenderar jag att crimpa de skarverna (se länk, finns olika storlekar, sen krympslangar man dem).
Även om jag gillar lödskarver så vill jag gärna inte löda grejer som ligger i ett varmt motorrum.
Egentligen skall man ha en crimptång till dessa, men jag föredrar en smidig näbbtång.. samma gäller kontaktstift.
https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D3PNPKF … p13NParams

Tips #3 är att försöka använda dig av så många originalreläer som möjligt och bara skarva dig in på 85/86.
Har 240 en säkringsdosa framför växelspaken?
Iaf på 940 så har denna säkringsdosa separata skenor med 15, 30, och 31 på undersidan.
Klockrent för att tjuva ström. smile

Nu har du nog koll på det här, men hade du inte det så har du det nu. lol
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

579 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#14
Ska försöka använda originalkabelstammen så gott som möjligt! Sedan dra nya kablar till allt det nya då.

Kommer inte använda VR, kör Hallsignal från fördelaren. VR kommer senare eventuellt då jag fått in nya svänghjulet.

Bilen har inte säkringar vid växelspaken, bara vid förardörren.

Professionell hatare

579 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#15
https://ibb.co/0VqRrdHN

Är så här jag har tänkt till en början. Sedan bygga vidare mot 2 vr-signaler och självständig tändning på alla cylindrar.

Ska sätta mig ned och gå igenom alla pins i originallådorna för bränsle/tändning, och sedan markera vilka som jag ska skarva ihop med nya ECUn. Då det är första gången jag gör detta så börjar jag "simpelt". Kontroll över tändning och bränsle till viss grad räcker gott och väl.

Professionell hatare


Sök