2550
Sök

bromsskiva röd som ferrari röd..

21 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
Hej!
Kom åkande på motorvägen idag plötsligt känns det som om jag bromsar utan att jag trycker på bromspedalen..efter yttligare 200-300 hundra meter börjar höger fram sida vibrerar lite..stannar till vid vägkanten och går ut och kollar till bilen ser att"högersida fram" bromsskiva är knallröd..det rycker kraftigt ut ur hjulhuset..låter det svalna av ett par minuter fortsätter sedan färden hemåt utan att bromskivan blir röd igen.
Har då innan färden hemåt pumpat bromspedalen ett par ggr.
Så till min fråga vad vad det som hände igentligen..och kommer det att upprepas?
Tacksam för svar:)

Förövrigt har jag en Volvo 855 R -96

179 Inlägg
20 december 2006
Först och lättast, plocka av bromsbeläggen och känn så att bromsokets glidstift och kolvar inte sitter fast

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

10 Inlägg
21 december 2006
Om du inte gör något åt bromsoket så kommer det säkert at hända igen. Med stor säkerhet har klossarna fastnat i oket. Tror att det gäller att byta bromsklossar, passa på att göra rent ordentligt i bromsklossarnas banor och använd kopparpasta, så kanske det inte händer igen.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
22 december 2006
Kärvande ok, eller bromsslang.

Om det är bromsslangen som är trasig, kan den fungera som en backventil bromsvätska kommer in i oket. men inte lika fort ut. vilket bidrar till att oket "hänger sig" men går sakta tillbaka igen. Men under tiden vätskan försöker rinna tillbaka så har skivan(orna) blivit knallröda.

Om det är kolven i oket eller glid pinnarna som kärvar så skulle bromsarna ligga på hela tiden.

Lättaste sättet att kolla om det är kolven eller slangen, är att försöka trycka in kolven. Om det inte går koppla bort bromsslangen, funkar det då är det bromsslangen. Funkar det fortfarande inte så är det kolven som kärvar. Glöm inte att lufta sen.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök