2689
Sök

Opel kadett c 1978 motorbyte

11 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa. Tänkte lägga ut mitt projekt som står och väntar. Tänkte byta motor från 1200 till en 2.2i rekord motor och 5 växlad getrag låda.

Skriv vad ni tycker och vad man bör tänka på när man byter motorer.
Senast redigerat av h0nd4 (28 oktober 2010)


249 Inlägg
17 oktober 2010
#2
alltid skoj med gammla opel projekt, släng upp bilder nu såvi får se hur den ser ut big_smile


11 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#3
Fnul skrev:
alltid skoj med gammla opel projekt, släng upp bilder nu såvi får se hur den ser ut big_smile

Jag håller på o försöker lära mig de neutral de funkar ju inte tongue


249 Inlägg
17 oktober 2010
#4
haha okej, har också nyligen skaffat garaget så kan tuvärr inte hjälpa dig tongue


11 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#5
Idag fick jag ur motorn o rekorden och på måndag eller i helgen ska jag börja bygga motorfästen till rekord motorn i kadetten. Och beställa mätare och ratt från sverige


11 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#7
Ha fortfarande inte fått de att funka neutral Har i en annan portal. Motorportalen.net finns de bilder om du går in på bil-projekt där finns bilder


11 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#8
Igår var jag och beställde lite mätare, ljuddämpare, sportpedaler, ratt och rattnav. Kommer bli fint


Hobbymekaniker
470 Inlägg
20 mars 2011
#9
Ladda upp bilderna nånstans t ex www.photobucket.com då får du en länk till bilden där, den länken ska sättas inom img taggar (sån länk finns direkt på photobucket också) [img] här ska länken vara [/img*] Dock ska inte * vara med. då ska det fungera!

2.2a med 5 pet är en rätt simpel uppgradering i en Kadett C smile Kardan från rekorden fungerar, men ett bättre val är en automatkardan från ascona/manta B eller en manta b kardan från en Manta med 5 växlad låda! Dom har knutkors i båda ändar och det blir mindre brytningar vid fjädring. Hur som måste den ju kortas smile

Det är inte omöjligt att 5 peten går in i tunneln, men den kan behöva förstoras litegran. Motorfästen kan du använda rekordens och ta en 10mm distans på ena sidan och 15mm på andra, eller bygga egna. Volvo 240 kylare passar bra måttmässigt, sen måste du ju byta bakaxel om du vill det ska hålla wink Ascona/Manta A är det vettigaste valet då den är lika bred som original mer eller mindre, B axel är bredare men funkar den med! Den är bara att skruva dit, man får byta fästet för struten till det från Kadetten.

Annars är de ganska rakt fram att få det att funka! Men jag ser att du bor i Finland, jag vet inte hur ni har det med registrering som ombyggt fordon och liknande? Men för vanlig reggning hos bilprovningen ställer finnarna krav på GTE/Rallye framvagn bl a.. Svåra bitar att hitta och inte alltid speciellt billigt! sad

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök