2620
Sök

Nya Lager i motorn går inte att dra runt

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 mars 2011
#21
RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

Ganska snällt? Veven med bara överfall monterade skall gå lätt annars är det fel, finns INGENTING som heter "går till sig" Kärvar veven = gör om gör rätt. En nyborrad v-åtta med nya kolvar orkar man med lätthet dra runt med svänghjul/startkrans

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

4 299 Inlägg
22 mars 2011
#22
Har du gjort rent blocket ordentligt där lagerna ska sitta?
Krävs inte särskilt mycket alls för att veven ska nypa.

Och använd inte startmotorn för att testdra motorn efter, har du monterat nått fel så e risken bara att det blir total pannkaka av det.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 mars 2011
#23
hotrodder skrev:
RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

Ganska snällt? Veven med bara överfall monterade skall gå lätt annars är det fel, finns INGENTING som heter "går till sig" Kärvar veven = gör om gör rätt. En nyborrad v-åtta med nya kolvar orkar man med lätthet dra runt med svänghjul/startkrans

Självklart ska det gå med startkrans/flexplatta, om du är stark i nyporna går enbart veven med handen direkt på veven. Ganska snällt är ju jävligt relativt eller hur?

Frågan är ju vad fan som har hänt? Man kontrollerar ju att allt löper lätt när man monterar det, jävligt dumt att montera hela motorn innan man upptäcker att den kärvar...
Senast redigerat av RD_87 (22 mars 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök