3479
Sök

Ingen gnista B230F

56 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#1
Kan bränslerelät och tändning spöka med varann? För först fick den ingen bensin men sen efter jag bytt bränslerelät så fick den bensin men då försvann gnistan. Men jag har ström fram till födelaren kan endå tändmodulen/plattan som sitter fast i karossen på vänster skärm vara trasig, då den spökat förut?

Frågan är alltså kan tändning och bensin slå ut varann på nåt sett? Och kan tändmodulen vara trasig trots att det finns ström fram till fördelaren?

VOLVO-ligger brett å slitter däck

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 mars 2011
#2
Ström till spolen ( som jag antar att du menar ) får man alltid, tror det går direkt från tändningen...

Det som styrsystemet gör är att bryta strömmen för att skapa en urladdning

Till en början, vad har du för årsmodell på snurran?


56 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#3
Ja men kabeln som går från tändspolen till fördelaren om man drar ur den där så har jag ström där! Men inte vidare till stiften. Det är en 245a 90a!

VOLVO-ligger brett å slitter däck

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 mars 2011
#4
Ok, ja då har du ju svaret? Om strömmen kommer i impulser som de ska så kan det bara vara fördelarlock/ rotor, tändkablar eller tändstift eller jordkabeln till toppen.


56 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#5
alltså är tändmodulen hel?! Men när jag mäte de där så hade jag bara täningen på och då visade den kring 12 v!

VOLVO-ligger brett å slitter däck

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 mars 2011
#6
Jaha... Du hade alltså 12V direkt ner i fördelaren... Då är de ju något som är fel, i alla fall vad jag vet. Aldrig hört att det ska vara "vilospänning" där.

Jag antog att du hade gjort det riktiga testet och satt dit en tändkabel med tändstift i, direkt på spolen och kört startmotorn för att kolla om spolen ger gnista.... Testa å gör de först, får du inget då är det något som garanterat är fel, känns som det skulle kunna vara spolen som är paj då eftersom du får den där spänningen... ( om de nu inte ska vara så )


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2011
#7
Känns som att detta avhandlas minst en gång i veckan?
Om du har ström på spolen både när nyckeln står i läge 2 & vid startförsök men ingen gnista så är det en runda tänddelar som gäller dvs lock, rotor, stift, kablar & i värsta fall spole. Det bör inte vara modulen, då ska spänningen på spolen vara obefintlig eller konstant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

56 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#8
det var modulen!

VOLVO-ligger brett å slitter däck


Sök