3553
Sök

Jobbigt elfel på Bmw 320

13 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
Hej!

Har ett jobbigt elfel på min Bmw 320, har nyss införskaffat bilen, men fick den utan stereo, så nu när jag äntligen har en stereo upptäcker jag att strömsladden är strömlös, det är inte någon ISO koppling till stereon, utan helt vanliga sladdar utstickandes ur den, så nu hade jag tänkt dra ny strömkabel till bilbatteriet. Så jag undrar nu hur jag ska gå tillväga med det, vad ska det vara för säkring t,e,x , är helt värdelös på allt inom el...

Miklen
26 december 2006
Skulle va trevligt att veta va d e för modell på den ? e36 ? e30 ? e46 ?

13 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
Det är en gammal e21

Miklen
26 december 2006
oj smile Du ska ju avsäkra beroende på vilken kabelarea du väljer att ha.. tänk på att du kanske ska sätta ett relä eller nåt så du inte glömmer den på..

21 761 Inlägg
26 december 2006
_Soldier_ skrev:
Hej!

Har ett jobbigt elfel på min Bmw 320, har nyss införskaffat bilen, men fick den utan stereo, så nu när jag äntligen har en stereo upptäcker jag att strömsladden är strömlös, det är inte någon ISO koppling till stereon, utan helt vanliga sladdar utstickandes ur den, så nu hade jag tänkt dra ny strömkabel till bilbatteriet. Så jag undrar nu hur jag ska gå tillväga med det, vad ska det vara för säkring t,e,x , är helt värdelös på allt inom el...

Har du provat att försöka följa den kabeln och se vart den går någonstans?
Det är ju möjligt att den kanske har en egen säkring och att den har pajjat, då är det lite onödigt att dra en ny kabel i så fall.

Men om du nu inte vill böka med detta så tycker jag att tex 2,5mm2 kabel är lämpligt som plus och minus matning till stereon, kanske 4mm2 också men det ska räcka med 2,5mm2 och ordentligt klämda kabelskor+ordentligt renskrapad plåtyta för minuskabelskon..

10-15A säkring räcker för att säkra av stereon, en 2,5mm2 kabel tål 10A utan problem och spänningsfallet blir mindre än 0,2V om kabeln inte är längre än 2m lång.

Sök