3150
Sök

Grenrörsbultar av ?

95 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
tja nu äre så att ja fick för mig för ett topplocksbyte på min gamla sjuuförti .

och mina goda vänner skulle jag inte släppt lös på att fixa dit grenröret , eftersom dom drog av 3 bultar .

o grejjen är ju att efter många om och men så borra vi om o gänga om . men det blev inget bra alls , o nu stod jag där o tänkte men de kan ju inte läcka så mycket . haha vad dum man känner sig nu ,

det läcker som fan och jag kan inte dra åt med några skruv för de e sönder borrat .

vad ska jag ta mig till ? . ja tänkte på om jag kunde svetsa dit nya skruv . funkar det i aluminum med mig svets eller ? finns det något annat alternativ .

jag vill verkligen inte ta bort toppen de va fan mer arbete än vad jag förväntade mig .

Nattarbetare
137 Inlägg
28 mars 2011
MIG funkar troligtvis inte i aluminium, enklaste är att borra och gänga om på plats. Sedan köpa en pinnbult med rätt gängstorlek ut och den överdimensionerade inåt.

95 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
det går ju inte vi har ju kört med 8mm borr för o ta sönder den bult som satt fast och gänga om men det blev bara pannkaka av det .

Nattarbetare
137 Inlägg
28 mars 2011
Känner du någon som e duktig på att TIG:a så kan denne person vara bra i detta läget, men det gör ju lämpligast då toppen är av sad

2 011 Inlägg
28 mars 2011
Ingen möjlighet med Helicoil gängor?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

95 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Hur funkar helicoil gängor då

2 011 Inlägg
28 mars 2011
Kommer inte riktigt ihåg storlekarna, men om du borrar upp tex ett 8 eller 10 hål. I med en Helicoil gänga, så får du 6 igen. Blir starkare än original.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 mars 2011
det är ju som sagt en traktor 740 så de är ju lungt, ur med toppen köp en på skroten eller blocket billigt o byt, ingen vetenskap alls o tar ca 30 min o riva ur toppen o 35-40 min o montera smile

2 011 Inlägg
28 mars 2011
Här är en sida som exempel
http://www.collycomponents.se/index.php … icoil-plus

Googla annars Helicoil och du får massor. Är en baggis att jobba med och blir kanon.

95 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
det är ju som sagt en traktor 740 så de är ju lungt, ur med toppen köp en på skroten eller blocket billigt o byt, ingen vetenskap alls o tar ca 30 min o riva ur toppen o 35-40 min o montera smile

Köpte ju toppen på skroten för o tjäna ett par häst , o dom tar ju tusen spänn för ett topplock där smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 mars 2011
jasså, men om de nu är utborrade då är det ju bara köra gängtapp o göra nya gängor o köpa större pinnbultar. Annars är det helicoil som gäller smile

95 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Hur långt vågar man borra i toppen då ?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 mars 2011
lagom tongue kolla med en bult som du kanske fick ur eller så, annars så köper du en bult o kollar på den längden smile

Sök