3490
Sök

Bmw e30 318-88 -- Motor slår hårt

Bilnörd
94 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#1
Motorn slår hårt vid lite högre varv än tomgång, även vid tomgång kan man höra att den slår lite svagt. Annars går den rent.

Kamremmen som hoppat ett snepp/ hack?




Hör gärna av er och svara på denna tråden //Mvh Viktor
Senast redigerat av BMW_M5 (28 december 2006)

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
28 december 2006
#2
Hmm, vet inte om detta stämmer på M10B18 motorerna med på B20M20 motorerna så blir ett litet olje rör ofta igensatt, vilket resulterar i att kamaxeln blir sliten. Du kan kanske ställa in ventilspelet så blir det bättre.

Ventilspelet ställs in med excentriska bultar i toppen.

Hoppas det var till någon hjälp, är inte så säker på BMW motorer.
Tror spelet skall vara 0.25, är inte säker.
//Mike
Senast redigerat av Owzer (28 december 2006)


Living the good Life!
585 Inlägg
28 december 2006
#3
Vet inte om det hjälper men den här sidan är bra på bmw e30:

http://www.autopower.se/begagnatguiden/e30beg.asp

When the flag drops, the Bullshit stops.

18 Inlägg
28 december 2006
#4
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.

Taget från autopower lika som ovan :)

Mvh Micke
Senast redigerat av LeJm (28 december 2006)

Shake and Bake


Sök