28 december 2006
Trådstartare
Tack till er som har skrivit. En uppdatering.
Jag har pratat med en annan Saab-verkstad idag för att få lite mera kött på benen innan ny attack på min verkstad. Enligt verkstadschefen hos konkurrenten så är det kedjedrift och inte remdrift på motorn i min bil. (Det framgår inte av Saabs instruktionsbok eller så har jag missat den lilla detaljen både där och de gånger jag har pillat lite under huven.)
Drivremmen som jag skrev om ovan driver generator, styrservopump, vattenpump mm (typ fläktrem alltså). Det gör inget om remmen inte hamnar exakt rätt och den påverkar inte hur bilen är att starta. De prylar som remmen driver verkar fungera som de ska.
Jag frågade även om glödstiften, men han trodde inte på att de huxflux skulle ha blivit mycket sämre. Fel på batteriet och laddningen av det trodde han inte riktigt på heller. Han trodde inte att det skulle ha blivit något problem med bränslesystemet efter bytet av bränslefilter. Ev. luftbubbla i bränslesystemet borde ha försvunnit snabbt.
Fel på returslangarna lär visst vara en vanlig orsak till startproblem på denna modell. V-chefen misstänkte att verkstaden antingen inte har bytt alla returslangarna eller att de inte har fått det riktigt tätt. Nu har jag pratat med kundmottagningen hos min verkstad och ska dit med bilen igen efter nyår. Den här gången tänker jag hänga över axeln på mekanikern. Här byts inga fler grejor bara för att utifall att.