Omen_ skrev:
Tack för svaren. Det lutar ju mest åt en BMW 3-serien E90a eller en Audi A4 men jag är inte helst säker på vilken motor än. Men vilka service intervaller har dom?
Rquired: Ja jag har väldigt brett sortiment, kan nog rabbla upp 20 bilar till som jag vill ha ;-) Men det känns som att BMW eller Audi kommer det bli men jag vet inte vilken som är bäst. Det som är att jag har haft 4 andra audi som jag har varit nöjd med fast det har varit av äldre modell. Men den bil jag har förälskat mig mest i det är BMW 520 från -95 synd nog så tog en älg den bilen.
Saken är den också är att jag vill ha en nyare bil för att det är bekvämare och för att man inte behöver vara lika orolig att det ska bli nå skit med den. Visst ny kan det ju bli fel även på nya bilar men chansen är inte lika stor.
Förstår till fullo varför du vill ha en ny bil! Det är dock svårt att säga A eller B, både Audi och Bmw är väldigt bra bilar. Jag har mycket god erfarenhet av BMW och kan rekommendera dem!
Skall du köpa en Audi är det dock nya modellen B8 som gäller tycker jag, föregångaren B7 var både omodern och sävlig att köra. Senaste generation A4 är så som jag upplevt det inte lika inspirerande eller balanserad som en E90, men en grymt bra vagn som till slut blivit körglad till skillnad från tidigare allt för framtunga Audi!
E90 är nog den bil som tilltalar mig mest trots att A4 B8 har ett försprång genom att vara modernare, 320d är tillräckligt pigg men jag vill ändå uppmana dig till att köpa en sexa. Titta efter 325i, 330i, 335i eller 325d (Helst 197hp), 330d eller 335d. Generellt är det inga större skillnader i ägandekostnader om du inte är ung och/eller får en högre premie så försök hitta en så stor motor som möjligt.
330i har sina fördelar som sugmotor, 335i är stark och trevlig men ändå en turbomotor: Det är något särskilt men sugsexan. När det gäller diesel där alla har minst en turbo är 335d med dubbla sådana trevligast: Du kan troligen slita en villa från grunden med dess vridmoment...
Eller så hittar du en 5-serie, som är en fruktansvärt tyst och bekväm bil även om det inte är en busbil som en 3-serie. Detsamma som ovan gäller här, men skillnaden att en 535i inte existerar.
Audi A4 är som sagt inte dum, dock är det en stor bil (4.8m) som är lika klumpig som en 5-serie även om den inte har samma utrymmen. Jag ser dock inte något fel med det, storlek lär man sig att hantera, men tycker att en ännu större/klumpigare A6 (5m) är onödig när A4 är en mer komplett bil. På samma sätt som med Bmw är desto större motor desto roligare, men skillnaden är att instegsmodellen 1.8TFSI räcker för att få A4 harmonisk. De små motorerna i 316i/318i/320i är väldigt trevliga men upplevs lite klena och levererar inte "Bmw-känslan" till 100%, men A4 känns helt ok med 160hp i 1.8TFSI.
När det gäller diesel tycker jag dock att Bmw helt klart har ett stort försprång när det gäller både förbrukning och framför allt karaktär, både när det gäller fyra eller sex cylindrar.
Bmw´s säger själv till när de vill ha service, och vilket typ av service som det är dags för. Bmw har också väldigt låga priser på detta, den största servicen (Inspektion II) till min X3 kostade till exempel 4000:- och omfattade då utöver de vanliga även tändstiftsbyte och bromsvätskebyte. Sedan har Bmw fri service i 3år/8000mil, det är aldrig fel om du köper en bil där en eller två fria service är kvar!
Audi har long-life intervaller om jag inte minns fel, alltså att de går upp till 3000mil mellan service. Kom dock ihåg att ingen motor, oavsett om det är en Audi, Bmw eller gammal Volvo, mår bra av så långa intervaller och det har förekommit mycket motorproblem hos Audi kopplade till långa intervaller. Generellt är Audi dyra i service vad jag erfar, men Audi-folket får fylla på om jag missat något. De två VW Passat TDI170 (2006 och 2010) vi haft på jobbet har dock inte varit direkt billiga i service.