Tjenare!
Har planer på att bygga A-Traktor av en Vw Caddy Mk1 och eftersom dem inte är bakhjulsdrivna så är min fråger är :
- Någon som har någa idéer om hur man ska dreva om ?
- Den ska då göra 10km/h på 1an 30km/h på 2an av ursprungsmotorns maximala varvtal.
- Någon som vet Någon som utför sånna här arbeten?
- Vilka växellåder som passar till en Vw Caddy?
Här är mer specifikt hur det ska vara
A-traktorn skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Beräkning av nominell max körhastighet :
Nominell max körhastighet beräknas ur följande formel med av tillverkaren angivna värden:
n
V = 7,2 x 3,14 x R ------- (km/h)
u
R = största rullningsradie för drivhjulsdäck (m)
n = motorvarvtal vid maxeffekt (s-1.)
Vår kommentar: n är alltså varv per sekund.
u = total utväxling på högsta växeln
Nominell max körhastighet får anges endast för traktor- med mekanisk transmission.
Vår kommentar: Alternativt kan formeln
n
v = 3,6 x OR -----
u
användas, där OR är rullningsomkretsen (m), normalt kan hämtas ur STRO databok
Beräkning av total utväxling (hastighet) när delutväxlingar är kända :
90
v = ------------------------------ 3,6 x 1,984
3,03 x 2,16 x 3,31
v = 29,7 km/h
90 = varv/sek
1,984 = rullomkrets
3,03, 2,16, 3,31 = de olika delutväxlingarna
För att fordonets högsta hastighet på horisontell väg skall kunna begränsas till max 30 km/h måste som regel de högre växlarna i fordonets växellåda sättas ur funktion eller en extra nedväxlingsanordning* monteras mellan växellåda och drivhjul. Är fordonet försett med automatisk växellåda får endast extra nedväxlingsanordning godtas (automatlåda får alltså inte spärras). Omändringen skall vara så utförd att det krävs en relativt omfattande demontering för att avlägsna spärranordning eller motsvarande. Spärring av växelförare i växellådans lock kan därför inte anses uppfylla kraven eftersom utbyte av lock vanligen är relativt enkelt.
Växlar kan göras obrukbara på ett godtagbart sätt exempelvis genom
a) bortmontering av växeldrev
b) nedsvarvning eller nedslipning av kuggarna på växeldrev
c) igensvetsning av kuggarna eller
d) inmontering av hylsor på axel med förskjutbara drev, så att de sistnämnda ej kan förskjutas till ingrepp med motsvarande drev
e) fastsvetsning av synkroniseringsringarna vilket kan vara godtagbar åtgärd i vissa typer av växellådor.
Hylsorna som avses under d) skall vara så utförda, att de ej kan avlägsnas utan fullständig demontering av den axel på vilken hylsorna än anbringade.
Begränsning av motor :
Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.
Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal
Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen skall vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.
a) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket.
b) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel.
Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, ej heller begränsning. av gasreglagets rörelse.
Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut (beträffande varvtal se Fordonsdata), eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.
*nedväxlingsanordning:
För att klara hastighetskravet och kravet måste många fordon förses med dubbla växellådor.
Tack på förhand / David
Har planer på att bygga A-Traktor av en Vw Caddy Mk1 och eftersom dem inte är bakhjulsdrivna så är min fråger är :
- Någon som har någa idéer om hur man ska dreva om ?
- Den ska då göra 10km/h på 1an 30km/h på 2an av ursprungsmotorns maximala varvtal.
- Någon som vet Någon som utför sånna här arbeten?
- Vilka växellåder som passar till en Vw Caddy?
Här är mer specifikt hur det ska vara
A-traktorn skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Beräkning av nominell max körhastighet :
Nominell max körhastighet beräknas ur följande formel med av tillverkaren angivna värden:
n
V = 7,2 x 3,14 x R ------- (km/h)
u
R = största rullningsradie för drivhjulsdäck (m)
n = motorvarvtal vid maxeffekt (s-1.)
Vår kommentar: n är alltså varv per sekund.
u = total utväxling på högsta växeln
Nominell max körhastighet får anges endast för traktor- med mekanisk transmission.
Vår kommentar: Alternativt kan formeln
n
v = 3,6 x OR -----
u
användas, där OR är rullningsomkretsen (m), normalt kan hämtas ur STRO databok
Beräkning av total utväxling (hastighet) när delutväxlingar är kända :
90
v = ------------------------------ 3,6 x 1,984
3,03 x 2,16 x 3,31
v = 29,7 km/h
90 = varv/sek
1,984 = rullomkrets
3,03, 2,16, 3,31 = de olika delutväxlingarna
För att fordonets högsta hastighet på horisontell väg skall kunna begränsas till max 30 km/h måste som regel de högre växlarna i fordonets växellåda sättas ur funktion eller en extra nedväxlingsanordning* monteras mellan växellåda och drivhjul. Är fordonet försett med automatisk växellåda får endast extra nedväxlingsanordning godtas (automatlåda får alltså inte spärras). Omändringen skall vara så utförd att det krävs en relativt omfattande demontering för att avlägsna spärranordning eller motsvarande. Spärring av växelförare i växellådans lock kan därför inte anses uppfylla kraven eftersom utbyte av lock vanligen är relativt enkelt.
Växlar kan göras obrukbara på ett godtagbart sätt exempelvis genom
a) bortmontering av växeldrev
b) nedsvarvning eller nedslipning av kuggarna på växeldrev
c) igensvetsning av kuggarna eller
d) inmontering av hylsor på axel med förskjutbara drev, så att de sistnämnda ej kan förskjutas till ingrepp med motsvarande drev
e) fastsvetsning av synkroniseringsringarna vilket kan vara godtagbar åtgärd i vissa typer av växellådor.
Hylsorna som avses under d) skall vara så utförda, att de ej kan avlägsnas utan fullständig demontering av den axel på vilken hylsorna än anbringade.
Begränsning av motor :
Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.
Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal
Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen skall vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.
a) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket.
b) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel.
Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, ej heller begränsning. av gasreglagets rörelse.
Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut (beträffande varvtal se Fordonsdata), eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.
*nedväxlingsanordning:
För att klara hastighetskravet och kravet måste många fordon förses med dubbla växellådor.
Tack på förhand / David
E30 Cabriolet - M50B25
0
0
0
0