3571
Sök

Volvo 740 (745) GL -88 B230F Styrservon funkar inte som den ska

81 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Hallåj,

Läget är då att min servo inte gör sitt jobb, det är väldigt tungt styrd när man styr åt båda hållen och en djävulskap att fickparkera, bilen hade stått ute på parkering sedan dec 2009 tills nu när jag fick den. Då kollade jag servo oljan och den var tom, så jag fyllde upp den till topp och ett par dagar senare var den tom igen men jag har inte sett någon läcka under bilen, vart tar den vägen? Kan dessutom påpeka att bara under något tillfälle gick det att svänga lätt till höger, sen blev det tungt helt igen. Kollade lite snabbt på slangarna och remmen till pumpen men dom varken läckte eller gled på remmen så vad kan det vara?

MVH

Truckreparatör
221 Inlägg
3 april 2011
Hej!
Tror nog att du får kolla lite bättre efter en läcka i systemet. försvinner det olja så läcker det. oljan från servot kan inte gå in i motorn eller något sådant. så som sagt försvinner oljan så läcker den ut.
Ett vanligt fel är rören som sitter på styrväxeln. dessa rostar sönder med åren. gå att köpa lösa på volvo.
Senast redigerat av freddy_82 (3 april 2011)

81 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Tack för det snabba svaret big_smile , men borde inte det synas under bilen ifall det vore en läcka? För det gör det inte, fick ett råd om att jag ska fylla på mer olja och fortsätta ratta då bilen har stått 1 år utan att ha rört på sig så det behövs lufta ur systemet. Kan det vara det kanske?

Forummoderator
18 038 Inlägg
3 april 2011
Det kan ju faktiskt vara så att oljan läcker ut under tryck. Dvs när bilen är igång eller när du rattar kraftigt! Kollas enklast på en torr och fin parkering som du förstår! Luft i systemet? Nja. Kolla läcka först!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

81 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Tack för svar Alexander kan påpeka att parkeringsasfaltet är ljust och slät och olja skulle synas väldigt tydligt på den marken och har dessutom provat att ratta bilen när den var igång efter jag fick tipset om lufta ur systemet men under alla dessa tester både motorn igång eller av så är marken lika torr och fin sad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Bälgarna på styrväxeln brukar "gömma" läckan, får plats minst en halvliter innan det syns på backen.
Jag fick nämligen en skaplig skvätt i ansiktet när jag öppnade en sån, så jag vet wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

81 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Haha oj låter inte gott ;D Men vad behövs göras då, byta ut hela styrväxeln, vart sitter den och hur ser den ut? (Bild?) Ska testa och fylla på igen då och få se om det sticker ut något , ifall det gör det så är det som du säger men ifall det inte gör det, vad kan det vara då? "spekulerar" big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
Någonstans läcker det, men var kan vara svårt att säga. Men om det inte syns så är dom bälgarna mitt tips. Jag hade så på min gamla 245a, fyllde man på en gång i veckan så gick det fint. Jag körde då 200mil i veckan med den bilen men det brukar bara läcka under tryck så kör du mindre behöver du troligen fylla på mindre. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök