2630
Sök

Är min dump defekt?

21 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#1
Har en bosch original(?) dump på min 900ng, och den har efter vinteravställningen börjat att låta såhär: http://www.youtube.com/watch?v=SqgNhjLXeEg
Inte min bil, utan det närmaste jag kunde komma på tuben wink


Är vad jag förstått återcirkulerande men det man hör är ju turbosurge eller hur?, går den att reparera eller är det bara att skrota och köpa en ny?

Speedparts har 2 likadana, vad är skillnaden på dem? (ser lika ut men den ena kostar 200 kr mer)

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 01157.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … e1895.html

158 Inlägg
6 april 2011
#2
Förmodligen inte dumpen som är paj, ta en koll på vacumslangen som går från den till insuget. kan vara nån liten spricka eller något som gör att den inte öppnar sig efter ordning.

funkar inte det så ta bort den å mosa i lite 5-56 å pilla på ventilen så den går upp å ner nåra gånger å testa sen igen.

å funkar inte det så är det nog dags att köpa en ny smile

Edit; Den ena dumpen du länka är orginal, den andra pirat smile
Senast redigerat av JohanssonC (6 april 2011)


21 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#3
JohanssonC skrev:
Förmodligen inte dumpen som är paj, ta en koll på vacumslangen som går från den till insuget. kan vara nån liten spricka eller något som gör att den inte öppnar sig efter ordning.

funkar inte det så ta bort den å mosa i lite 5-56 å pilla på ventilen så den går upp å ner nåra gånger å testa sen igen.

å funkar inte det så är det nog dags att köpa en ny smile

Edit; Den ena dumpen du länka är orginal, den andra pirat smile

Är vid bilen nu, ska vacumslangen(den tunna) Suga hela tiden? Det gör min iaf, och plockade bort dumpen och den är ju hård som faan att trycka in! Ska det vara så, när jag suger i slangen så rör sig ju bara en liten "ballong" i mitten på ventilen ska inte hela
"plattan" tryckas in?

158 Inlägg
7 april 2011
#4
Plattan ska kunna tryckas in.

Grovt sett så fungerar dumpventilen ungefär som en snorkel med kallsupsskydd, ett rör med en kula i som flyttar sig när du andas.

Dock i en dumpventil så är det ett membran som lyfts när du får ett undertryck i slangen som sitter ansluten.
Det finns även en fjäder som drar tillbaka membranet när undertrycket blir lägre. där kan det kärva ihop.
Men som sagt jag skulle testa byta slangen innan jag testar byte av dump.

För jag antog att det fungerade fint i höstas innan du ställde bilen?


21 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#5
Tack för svaren johansson!

Har byt slang, men den öppnar ändå inte.

Blir nog att beställa en ny då det inte är någon större utgift.

Skulle dock gärna vilja veta om det ska suga vacum hela tiden, kopplade loss slangen från dumpen och den suger Hela tiden när motorn är igång, kanske är så det ska vara? Altså att vacumet släpper när dumpen ska öppna eller?

158 Inlägg
8 april 2011
#6
Ja så länge turbon inte laddar så är det undertryck i insuget.

Detta kan du avläsa om du har en laddtrycksmätare.

När du har laddat på och släpper gasen så öppnas ventilen och tillåter luft att passera tillbaka i systemet och således ej studsa mot turbon


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
8 april 2011
#7
precis! det ska vara vacum  i den slangen när motorn är igång! när du gasar och turbon laddar så blåser det i den istället då du får övertryck i insuget! och då stänger dumpen!
sen när du släpper gasen, blir det undertryck igen och dumpen skall öppna!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

21 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#8
Tror jag förstått allt då smile

En liten tillägsfrÅga då, det går ju totalt fyra Vacumslangar till insuget, såg igår när jag meckade att den som kommer från höger sida på motorn var urkopplad, den har troligtvis varit ur länge och jag har inte märkt av någon effekt.

Vad gör den och ska jag koppla in den igen?
Det är altså inte dump, vevhusvent eller map utan den fjärde, minns inte vad den heter dock.


Sök