2365
Sök

MDS Twelve hundred steg?

Volvo ägare
253 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#1
Hej

MDS Twelve hundred steg

Har nu kört detta steg ett par månader.Det funkar ju som det ska.Men tycker att det verkar som om det drar enormt mycket ström.Finns det nåt bra mono steg i samma klass som är bättre.För jag undrar om det är ärliga watt på det där steget.

1 631 Inlägg
15 november 2007
#2
Har du lastat ner det så är det ju klart att det drar rejält med ström...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

210 Inlägg
15 november 2007
#3
nu för tiden så ska inte nyare steg dra så mycke ström sålänge den ligger i rätt "klass"
kolla storleken på rockfords värstingsteg nu för tiden, små kompakta men tunga. dom drar nästan ingen ström alls!

men steg med "äldre" teknologi drar såklart mer om dom är "D" klassade


21 761 Inlägg
15 november 2007
#4
Jag håller med gurenius, naturligtvis drar ett steg mycket ström om man lastar ner det ordentligt. Steget arbetar i klass D, den typen av steg har ofta en verkningsgrad på åtminstone 70-80% beroende på vilken impedans man lastar på. Även mer än 80% verkningsgrad kan ett sånt steg ha.

Nu vet jag inte exakt hur den riktiga verkningsgraden är på just MDS twelvehundred, det står ju iof "närmare 90%" i produktbeskrivningen vilket man nog får ta med en nypa salt, men det är nog knappast speciellt mycket lägre än de flesta andra monoblock tror jag.

Även om man sätter ett annat steg och lastar ner det lika mycket så kommer det säkert att dra ungefär lika mycket ström ändå. Men det är min personliga gissning.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2007)

1 631 Inlägg
15 november 2007
#5
Nemo skrev:
nu för tiden så ska inte nyare steg dra så mycke ström sålänge den ligger i rätt "klass"
kolla storleken på rockfords värstingsteg nu för tiden, små kompakta men tunga. dom drar nästan ingen ström alls!

men steg med "äldre" teknologi drar såklart mer om dom är "D" klassade
Kan du utveckla det där? Små kompakta steg som inte drar nån ström och ändå levererar bra med effekt?

Menar du att Klass-D steg drar MER ström än någon annan typ?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

210 Inlägg
15 november 2007
#6
gurenius skrev:
Nemo skrev:
nu för tiden så ska inte nyare steg dra så mycke ström sålänge den ligger i rätt "klass"
kolla storleken på rockfords värstingsteg nu för tiden, små kompakta men tunga. dom drar nästan ingen ström alls!

men steg med "äldre" teknologi drar såklart mer om dom är "D" klassade
Kan du utveckla det där? Små kompakta steg som inte drar nån ström och ändå levererar bra med effekt?

Menar du att Klass-D steg drar MER ström än någon annan typ?
klass D steg drar mer stöm än nyare klass A steg ja?
nyare klass A steg från rockford tex så behöver du inte ha 52 kvadratskabel å säkring på 160 Amp för att klara av att driva


Team Autohifi!
865 Inlägg
15 november 2007
#7
Detta är ganska enkelt!

Vill du ha effekt från steget så kommer det dra ström!
Du får inte ut 1000w från 10amp som många verkar tro!

Om ett AB steg arbetar i 40-60% verkningsgrad så kan du räcka så här.
Amp x verkningsgraden = effekten ut x strömen

ex. 100amp säkring x 50% verkningsgrad = 50amp x 12volt = 600watt och det är då maximalt vad det steget ger.
Det sitter ingen trollkar i stegen som gör mer effekt av det sen!

Ett D-klassat steg brukar ha en verknings grad kring 80% dyrare steg kan ha runt 90% men det finns garanterat inget MDS steg som har denna verkningsgrad!

Sen det Klass-A steg du talar om har i bästa fall 30% verkningsgrad men troligen mer runt 25% vilket gör att de drar mera ström och ger mindre effekt!

Så kort och gått, vill du ha ut mycket effekt mot den ingående effekten så är det Klass-D steg som gäller!

Good luck!


1 631 Inlägg
15 november 2007
#8
Nemo skrev:
klass D steg drar mer stöm än nyare klass A steg ja?
nyare klass A steg från rockford tex så behöver du inte ha 52 kvadratskabel å säkring på 160 Amp för att klara av att driva
Så var kommer effekten ifrån då?

Någon länk till ett sådant här mirakel-steg?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 Inlägg
13 juli 2010
#9
Jag har dubbla mds 1200wattare.. kör med kondensator då får du ut rejält mycket kräm


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
#10
Eller så struntar man i kondensatorn, gör det riktigt och ser över kablar och batteri!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 Inlägg
9 april 2011
#11
använd en kondensator


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
#12
För att? Varför inte göra det riktigt istället och då även få ut mer av systemet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
10 april 2011
#13
klingan_sthlm skrev:
använd en kondensator
För att?

Om du går på en bilutställning och kollar på ljudbyggen så kan du säkert se att var och varannan utställningsbil har det, MEN om du kommer till ljudtävlingsområdet och kollar i seriösa tävlingsbilar så blir jag förvånad om du ser någon, och OM du skulle se någon så kan jag garantera att det är i samband med en rejäl jävla batteribank! Varför?

En kondensator stabiliserar strömmen under korta stunder, säg att ett steg drar ström så spänningen sjunker, då kan kondensatorn stabilisera upp det genom att ladda ur sig själv. Nackdelen är att det tar någon millisekund att ladda ur den och sedan kan den inte ladda upp förens där finns ett överflöd av ström igen, alltså när basen har slått färdigt. Med andra ord så kommer den enbart hjälpa till i början av varje basslag och därför helt onödig i mina ögon, däremot kan den ge en ganska bra psykisk förbättring av ljudet.

Då är det betydligt bättre o skaffa ett extra batteri som klarar av att hjälpa till hela tiden och dessutom kan lagra extremt mycke mer ström. Nackdelen är att du inte får den här pråliga LED-skärmen med en massa blinkande lampor o siffror.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 april 2011
#14
Fast en kondensator gör inte så jättestor nytta för bas, för mellanregister och viss del midbas däremot så kan det gör viss nytta. Jag tyckte mig märka en liten förbättring i mellanregistret med kondensator, men det kan även vara psykologiskt. Extra batterier däremot gör en hel del nytta för basen! Samt rejäla kablar med bra anslutningspunkter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 april 2011
#15
klingan_sthlm skrev:
använd en kondensator
Jag vill att du lägger fram exakt varför en kondensator är bra när du har seriösa strömproblem.

Övertyga mig.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
10 april 2011
#16
klingan_sthlm skrev:
använd en kondensator
även jag skulle vilja veta varför just en kondensator?



Sök