2462
Sök

billjud till min Volvo S70

Elektriker
169 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#21
men jag vill använda orginalgallren, om jag köper ett kit så passar väll inte dom diskanterna i orginalplatsen på instrumentbrädan, därför tänkte jag ha kvar orginaldiskanten då jag inte vill kapa upp nya hål. volvo orginal är det nått att ha? vilket paket isåfall. vad är skillnaden på volvos HU och eftermarknadsprodukter, ni fattar va. vilken av volvos HU är att föredra.

  //Robert


5 852 Inlägg
8 december 2006
#22
Volvos grejjer är inte höjdarprylar direkt tyvärr men det är ganska lätt o ersätta orginal diskanten iaf smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Elektriker
169 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
#23
kan du utveckla svaret lite, tujbo

har jag fattat det rätt så om jag köper ett kit- system så sätter jag midbasen i dörrarna, kan man använda diskanterna som följer med kitet i orginalutagen på instrumentbrädan.
hur kopplar jag in filtret och vart placerar jag det??

hur gör jag med bakljudet man bör väl ha någon högtalare antingen i hatthyllan eller i bakdörren vilket är bäst.

på brl står det att S70 har 6,5" i hatthyllan, tittade på volvos hemsida där står det att det är 8".

jag tänkte så här

framsystem: något kit
baksystem: 8"bas i hatthyllan eller bör jag ha någon diskant där bak. har läst att det inte är så bra att ha högtalare i bakdörrarna. 

//Robert
Senast redigerat av viper0 (9 december 2006)


529 Inlägg
9 december 2006
#24
Mitt tips är att använda:

3" diskanter i instrumentbrädan.
6.5" i framdörrarna
8" i hatthyllan som drivs av steg.

Skit i bakdörrarna dom högtalarna är ändå så dåligt placerade att det spelar ingen roll. Om du nu vill ha någonting där så skulle jag nog rekomendera en 6" basar som du kör på ett delningsfilter.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Elektriker
169 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#25
men om jag köper ett kitsystem så är väll inte diskanten 3".

8" är bara en midbas eller är det en ren subwofer?


då tänkte jag såhär:

fram: JBL GTO-6507C.
Hatthylla:  JBL GTO-837 eller JBL GTO804 2x.

eller ska man välja något annat märke för samma pris.

hur ska jag koppla delningsfiltren, var placerar jag dem.

  //Robert


Elektriker
169 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
#26
nån som tror att det kan bli hyffsat ljud?

//Robert


Elektriker
169 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#27
ingen som vet eller kan svara på mina frågor?


Elektriker
169 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#28


Solfilmsmontör
947 Inlägg
14 december 2006
#29
viper0 skrev:
kan det här vara något?

http://www.blocket.se/vi/10343840.htm?ca=9_s

Vad jag har hört så ska dom vara riktigt prisvärda. Dock så säljer blekingebilradio de för samma pris som denna killen. Det här med delnings filter är så att du kopplar högtalarna på delnings filtret (en diskant och en midbas) sen kopplar du delningsfiltret till stereon där du normalt hade dratt in högtalar kablarna.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Elektriker
169 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#30
är det här overkill? http://www.blocket.se/vi/10360970.htm?ca=9_s

passar den rakt av på min S70. förlorar dock en förvaringsplats.


bygger a4
19 Inlägg
18 december 2006
#31
ska jag bara ha högtalare fram??

det fins ju 6,5" koaxialer typ 2-vägs, sen finns det sånna som bara är bas. vad bör jag ha. diskanterna som sitter i instrumentpanelen tänkte jag ha kvar.

jag tänkte så här:

instrumentpanel: orginalhögtalarna
Framdörr: JBL GTO-6527
bakdörr: JBL GTO-6527
Hatthylla: JBL GTO-6527

tänkte köpa en ny stereo och driva högtalarna från den, men hur är det kopplat. eftersom det finns plats för 8st men på en stereo har man ju bara 4 kanaler. ska man koppla ihop högtalarna, eller är det tänkt att man ska köra hatthyllan på ett slutsteg.


Tänk på att det är fyra midar och fyra diskanter = 8"högtalare. du kan driva allt med din stereo om du har fyra kit/coaxialer, ett högtalarpar per kanal.

Nytt projekt: clean extream-2

Elektriker
169 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
#32
är det här DLS C6 Classic ett bättre kit än JBL 6507c 6,5

ska ha som framsystem.


Elektriker
169 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#33
var inne på BRL idag och såg att dom hade rea på Rockford Fosgate P162S Punch.
själv hade jag tänkt mig det här systemet JBL GTO-6507C, frågade dom på Brl och dom sa att rockford var mycket bättre. prisskillnad är ca 200:-.

jag tänkte börja med ett framsystem,JBL har ju 8" koaxialer som jag kan ha i hatthyllan om jag nu vill utöka i framtiden, rockford har ju inga 8", i rockford kitet får man med 4 st diskanter
var placerar man dom isåfall när det bara finns plats för två.

vilket kit det än blir, är det värt att köpa ett slutsteg till att driva framsystemet vilket isåfall.
en sak jag inte fattar är var man placerar delningsfiltren, brukar man lägga dom i skuffen tillsammans med slutsteget som driver framsystemt eller?

isåfall visst kopplar man ihop det så här:

lågnivå HU----->slutsteg---->delningsfilter----->högtalare

då är det väll smartare att köpa sig ett 4- kanlas steg, där man driver framsystemet på 2 kanaler och Hatthyllehögtalarna på dom två andra kanalerna, sen jag vill ha en baslåda hur blir det då???     

hoppas nån kan ge mig svar på frågorna det skulle underlätta lite, eller jag kanske har förstått allt rätt iallafall.

//Robert


1 631 Inlägg
28 december 2006
#34
Bästa köp är ett 4-kanalsteg där två kanaler driver framsystemet och två bryggas till en bas.

Eventuella bakhögtalare driver man på cd-spelaren.

Ditt "kopplings-schema" är rätt. Har du steg så sätt filtrerna nära, så är det enkelt att testa aktiv delning eller justera nåt. Kostar några meter extra högtalarkabel bara.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Elektriker
169 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#35
ok, trodde att man drev framsystemet på HU och baksystemet på steg.

då kanske man kan göra så här, monterar slutsteg och delningsfilter i skuffen. drar en lågnivå med remote till steget., därifrån till filtren och sen till högtalarna, det blir ju mycket kabel som ska gå i "trösklarna".

"Bästa köp är ett 4-kanalsteg där två kanaler driver framsystemet och två bryggas till en bas."

är det alltså onödigt med högtalare i hatthyllan? det räcker med en baslåda. men kommer framsystemet att ge så mycket ljud att det låter bra i hela bilen.


1 631 Inlägg
30 december 2006
#36
viper0 skrev:
ok, trodde att man drev framsystemet på HU och baksystemet på steg.

då kanske man kan göra så här, monterar slutsteg och delningsfilter i skuffen. drar en lågnivå med remote till steget., därifrån till filtren och sen till högtalarna, det blir ju mycket kabel som ska gå i "trösklarna".

"Bästa köp är ett 4-kanalsteg där två kanaler driver framsystemet och två bryggas till en bas."

är det alltså onödigt med högtalare i hatthyllan? det räcker med en baslåda. men kommer framsystemet att ge så mycket ljud att det låter bra i hela bilen.

Onödigt för dig, men kan ju vara trevligt för baksätes-passagerare. De ska inte spela så högt, därför kan du driva dem på cd-spelaren. Fram ska du inte höra dem.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök