Hur lossar jag denna mutter?

Deveril Saabnörd
11 april 2011 · 40 Inlägg

Hej håller på att sätta tillbaka original systemet på supran.
Men jag fattar verkligen inte hur jag ska få bort denna mutter, som håller fast midpipen vid downpipen.

http://www.garaget.org/?car=244092&image=2286881

Kom gärna med tips, är det kanske smidigast att plocka ner downpipen också?

Tacksam för svar
/Robin

Second place is the first loser, go hard or go home
henke_99 Offroad Racing
11 april 2011 · 3 122 Inlägg

Är muttern fast eller ska den lossas? Änden på skruven ser ju ut som torx. Så jag skulle vilja säga antingen en torxhylsa eller en vanlig långhylsa till muttern.

Edit: Kan tänka mig annars att du får hålla muttern med en ringnyckel och sen skruva skruven med en torxhylsa.

Senast redigerat av henke_99 (11 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Deveril Saabnörd
11 april 2011 · 40 Inlägg

Den ska loss, sitter som berg.
Försökt knacka med hammare runt omkring för att det ska släppa lite, men ingen skillnad
Sen ska den dit igen, fast det är ju ett senare problem wink

Second place is the first loser, go hard or go home
Deveril Saabnörd
11 april 2011 · 40 Inlägg

Jo det är torx, kanske ska tilläggas smile

Second place is the first loser, go hard or go home
Koop
11 april 2011 · 1 867 Inlägg

Bada skiten i rostlösare nästa gång du är i garaget, lägg på lite extra när du går hem och låt den stå över natten.
Dagen efter värmer du upp den med gasen och vrider loss med lämplig lång hylsa, försök inte skruva på skruven utan ta loss muttern där.
Vid montering sen så har du nu lärt dig den hårda vägen att kopparpasta is the shit wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Deveril Saabnörd
11 april 2011 · 40 Inlägg

Rostlösare ligger på, tänkte riva igång bilen istället för öppen låga, sen så kommer man nog inte ens dit med gasen utan att elda upp bilen smile

Är vi säker på att detta är rätt sätt? Någon som har erfarenhet av liknande eller kanske mkiii?


/Robin

Senast redigerat av Deveril (11 april 2011)

Second place is the first loser, go hard or go home
Kulpahjul
12 april 2011 · 205 Inlägg

Du har inte tillgång till en "värmare", brukar funka till det mesta! smile Alltså den ser typ ut som en plattång eller vad det heter som kvinnorna använder wink

Trying is the first step towards failure
Fjelkner Vilsen Skåning
12 april 2011 · 6 Inlägg

@BmW_tokig du tänker på en induktionsvärmare va? ett väldigt bra redskap.. kan användas till mycket smile

"Bland dom snabbaste i världen på att koka snabbmakaroner"
Deveril Saabnörd
12 april 2011 · 40 Inlägg

Tror jag plockar ner downpipe och tar loss dem sen, sitter inte så bra till för att komma åt och dra så pass hårt som det verkar behövas.

Second place is the first loser, go hard or go home
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 april 2011 · 10 427 Inlägg

Funkar bättre än vanlig rostlösning, enligt egen erfarenhet.
Biltema säljer också en snarlik variant.
Principen är att kylan och lite milt våld spräcker rosten i tex gängor.
+ att man inte riskerar att tända eld på sig själv wink wink

JoXter
12 april 2011 · 492 Inlägg

Koop skrev:
Bada skiten i rostlösare nästa gång du är i garaget, lägg på lite extra när du går hem och låt den stå över natten.
Dagen efter värmer du upp den med gasen och vrider loss med lämplig lång hylsa, försök inte skruva på skruven utan ta loss muttern där.
Vid montering sen så har du nu lärt dig den hårda vägen att kopparpasta is the shit wink

Kan tillägga där att du bör se till att det är en så kallad sexkants hylsa som du använder:

http://www.bildelar.nu/productfiles/images/d32284ad-e0cf-4260-b369-d55311dec869.jpg

De andra hylsorna som har fler kanter i kan man lättare dra rostiga muttrar runda så håll dig borta
från sånna här hylsor:

http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/HD3_201713_hi_S.jpg

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
AnesN Bilmekaniker
12 april 2011 · 805 Inlägg

antingen så tar du av dem med vanlig sexkants hylsa, mina satt som fan vissa så jag tog ut gängerna istället med torx.

Deveril Saabnörd
12 april 2011 · 40 Inlägg

Ok, någon som har erfarenhet av grejerna hör jag smile
Så torxen är för pinbuletn, så muttern ska släppa med våld bara.
Det är ingen sorts låsning, låter bra.

Second place is the first loser, go hard or go home
AnesN Bilmekaniker
12 april 2011 · 805 Inlägg

ja, har du indikator värmare eller vad det nu heter sån som du värmer muttrar med typ som en plattång som tjejer använder, och smörjning så brukar det gå men inte många har det går det inte med våld så får du bara ta ut pinbulten med torx för vissa gick inte av med våld heller:p men  ja det är ingen låsning eller något utan vanlig mutter

edit: går säkert att köpa nya pinnbultar ifall du nu behöva nya för ett par kronor på toyota tror jag:p, för jag fik inte av muttern från vissa fast jag tog ut pinnbulten men behövde dem inte så köpte aldrig nya det var när jag singel konverterade

Senast redigerat av AnesN (12 april 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang