3996
Sök

Avgasvärden 940gl, ger upp hoppet efter 3 besiktningar!

151 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget.

Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?

Hjälp upskattas!!!


5 198 Inlägg
11 april 2011
#2
bytt tänddelar och filter, olja ?
Senast redigerat av gamlingen (11 april 2011)

151 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#3
filter och olja e bytt, tänddelar har jag lånat av en kompis (nya) men blev ingen skillnad


228 Inlägg
11 april 2011
#4
kat då samt nya tänd delar som stift och kablage

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

385 Inlägg
11 april 2011
#5
Står kamaxeln rätt?

Bärs!
3 456 Inlägg
Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 april 2011
#7
Kolla tempgivare och termostat. Går bilen kall eller om insprutet tror att den gör det så kommer samtliga värden att stiga.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

6 660 Inlägg
11 april 2011
#8
PetteRR skrev:
Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget.

Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?


Hjälp upskattas!!!

Skit i bränsleledningarna
Kärvande EGR
Kolla att du har rätt styrdon på bilen också..jag hade tändmoduellen för B200F på en B14 motor till min gamla 340

De/Dem

151 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#9
hur kollar man om kamaxeln står rätt? Vad är EGR?
Killen på verkstaden nämde något om trasigt styrdon, ska kolla upp de

Tempgivare och termostat är fungerande
Senast redigerat av PetteRR (12 april 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 april 2011
#10
kolla riktigt noga att det inte finns någon avgasläcka

kan du skriva vad det blev för värden ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

151 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#11
CO: 0,9 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 132 (100)

Har tätat avgasystemet, så är ganska så säker på att de inte läcker, tycker att den drar mkt soppa, är 1,4l/mil vanligt i stan?
Senast redigerat av PetteRR (12 april 2011)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 april 2011
#12
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 april 2011
#13
PetteRR skrev:
CO: 0,9 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 132 (100)

Har tätat avgasystemet, så är ganska så säker på att de inte läcker, tycker att den drar mkt soppa, är 1,4l/mil vanligt i stan?

har du även tätat grenröret ( grenrörspackningar + packningen mellan grenrör och avgas)
jag hade ungefär lika dåliga värden som du på min 960, och jag hade en lite läcka efter grenröret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

151 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#14
henke_99 skrev:
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.

jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?

Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?
Senast redigerat av PetteRR (12 april 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 april 2011
#15
PetteRR skrev:
henke_99 skrev:
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.

jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?

Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?

det kan räcka med ett jätte litet hål .. lättast är nog att känna med handen när bilen är igån eller leta efter svarta fläckar.
om du har kvar värmeplåtarna vid grenröret, så ta bort dom och kolla där

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 april 2011
#16
PetteRR skrev:
henke_99 skrev:
Bara upplyser, ifall du inte vet. Tempgivaren till insprutningen är inte samma som till mätaren i instrumenthuset. Den kan alltså vara trasig även om mätaren funkar.

jo, antog att du menar den givaren som sitter precis under insuget, med en kontakt?

Då ska jag kolla upp läckor runt grenröret också, hur stor var läckan? kan dom va så små så att man knappt märker dom och de felar ändå?

Både tempgivaren för insprutet och för mätarhuset sitter under insugsgrenröret. Det är den närmast torpedväggen, och den ska ha två poler med samma typ av kontakt som till kallstarten. Och som någon annan skrev så behöver inte tempgivaren till insprutet fungera bara för att du har rätt temperatur i motorn.

Angående läckande avgassystem, låter det som om bilen läcker någonstans?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
12 april 2011
#17
PetteRR skrev:
Idag var jag och gjorde min tredje besiktning, och har fortfarande fel på: Hc halt, co halt och co 2500. Jag har bytt lamdbasond, luftmassemätare, insugningspackning, körde 50/50 etanol också, den har vart in på verkstad på felsökning men dom hitta inget.

Den går förövrigt lite ruffigt på tomgång, låter som den kan misstända någon gång, kan de ha nåt att göra med tändningen?

Hjälp upskattas!!!

Är spridarna helt okay eller så slitna så de sprutar in för mycket soppa? Jag sänkte CO-halten från över 1,70 ner till 0,25 när jag bytte spridarna på min Vette.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (12 april 2011)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök