2316
Sök

Köpråd volvo!

34 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena går i tankarna om att köpa en Volvo, har en budget på ungefär 5000-6000 kr, möjligtvis 7000 om det verkligen är värt det! Jag har funderat på 740/850/940/960, vilken av dem här tycker ni jag ska satsa på? Kollat ganska mycket på 740, Gle/glt/, gle modellen har bara 115? Hästar medans glt modellen har 160? hästar... om jag har rätt för mig! Har ALLA glt modeller 160hästar? Den från -90 har den 160hästar? Den heter GLT på blocket, men i extrainfon står det bara 115hästar, stämmer det eller? Kan ej kolla reg nr på den...

Om man ska trimma någon av bilarna, är det värt det? Och vad finns det att göra, jag tror nog inte jag har råd att skaffa en Turbo modell, med en budget på cirka 6000:-... Kan man sätta dit en turbo själv, eller det blir en massa jobb? Tror ni att jag kommer märka en jätte skillnad på gle och glt modellerna?

Egna åsikter: Vad tycker du om 740, eller överstående bilar, är det värt att skaffa en sådan. Ska man satsa på en glt eller gle? Dem är inte gammla och trötta eller?

Annars har ni någon bil ni kan rekomendera som första-bil? Krav: Ingen ford och ingen automatare...

Om jag nu får tag i en bil, det första jag gör för att få upp prestandan, är? Ska inte överstiga hela den svenska budgeten i pris... Ska eventuellt ocså sänka bilen, räcker det med att jag kapar av fjädern? Kjolpaket och vinge osv, var kan jag få snygga-billiga inom sverige?


Hoppas jag gjorde en så läslig text som möjligt, eventuella stavfel bjuder jag på smile Bilen kommer bli min förstabil som sagt! Uppskattar verkligen alla svar och tips jag kan få smile


Mvh Fredde!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 april 2011
#2
Glt & gle skiljer på olika årsmodeller men generellt så är -90 & -91 slöa 115hk bilar. Motorerna du vill ha är B230E & 16V motorn jag tror att den heter B234. B230E finns från 85 till 88 har jag för mig och är en vanlig 8V motor med mekanisk insprutning på 129-136hk och 16V motorn ligger kring 160hk. B230F med 115-116hk är faktiskt rejält slö i en så tung bil. Jag hade en 745 115hk med lite filad topp och i övrigt okänd spec, piggare än många andra men fortfarande slö tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 april 2011
#3
Hur är det med 740 GLT 16? Har hört lite "skit" om dessa. Är de sämre eller är det bara tomma spekulationer?
Haft 745 GLE med 136 hk i nån gång. Gick hyggligt tyckte jag. Även jag råkade på en vanlig 740 GL -88 en gång med annan kam i och lite "filad" Den gick sjukt bra!

740 Diesel kanske? 0-100 på 29 minuter. Fast de låter gott...

Mvh
Alexander

Rdit: Snygga gärna till rubriken, typ Köpråd Volvo 740 / 940.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

388 Inlägg
19 april 2011
#4
Dieselsmurfen skrev:
Hur är det med 740 GLT 16? Har hört lite "skit" om dessa. Är de sämre eller är det bara tomma spekulationer?
Haft 745 GLE med 136 hk i nån gång. Gick hyggligt tyckte jag. Även jag råkade på en vanlig 740 GL -88 en gång med annan kam i och lite "filad" Den gick sjukt bra!

740 Diesel kanske? 0-100 på 29 minuter. Fast de låter gott...

Mvh
Alexander

Rdit: Snygga gärna till rubriken, typ Köpråd Volvo 740 / 940.

Ja Glt 16v skall man vara lite försiktig med är dom välservade  och inte tokkörda så kanske,men man får absolut inte slarva med att serva som man ofta kan (och görs) på gamla volvos.

Om man börjar med en budget på max 7.000kr och sedan skall trimma blir det snabbt så att man lagt mer pengar på bilen än vad den kostade.

Mitt tips som första bil för dom pengarna är istället att försöka hitta det finaste exemplar jag kan hitta av 700/900 serien (om man nu vill ha volvo) skit i motorstyrkan ,bättre att lära sig hantera bilen ordentligt först båda bilarna har bra komfort för sin ålder delar finns i massor.Att turbokonvertera trimma mm på en sån gammal bil funkar säkert men kan ofta kosta mer än det smakar grejor går sönder och man har inte råd/kunskap att laga.

Min första bil var en volvo 240 gl och jag hade kul med den också utan att trimma.

Vill du ha en lite piggare bil så titta på en äldre liten Japan typ Honda civic eller mazda 323 och stirra dig inte blind på hk då dessa ofta väger bra mycket mindre än en volvo akta dig dock för rosthögar för dom finns det gott om,men maskinellt brukar dom vara mycket pålitliga.



Sök