Kviste skrev:
Tjenare
Har stött på ett problem med min växellåda på käre Bmw'n.
Bmw 530iA E60 -04
Bilen har rullat 11.800 mil
Den är på alla sätt original, aldrig trimmad eller modifierad i motor.
Nu till problemet;
Bilen är automatväxlad, 6st härliga växlar. Men, den börjar bli lite konstig, rätt som det var kunde jag märka att varvräknaren pendla lite mellan ca. 1.500v/min - 2.000v/min som om att den slirar lite på kopplingen när jag ska hålla en jämn hastighet såsom 50km/h. Kan även märkas vid 70km/h.
Nu till andra noterade problem.
Bilen har lite svårt att välja växel känns det som, växlar lite i otakt och i helt onödiga lägen. Nedväxlingen kan vara lite hård och detsamma med växlarna uppåt. Näst intill ingen växel läggs i mjukt (Iaf inte obemärkt) förutom om jag håller en bestämd gas från första växel. Dvs en ganska obekväm växellåda när det kommer till växlingen. Kör jag i låt säga 50km/h och trycker ner gasen för en nedväxling, kan den ibland ordagrant KASTA in växlen föratt efter någon sekund växla upp igen och gå ner i varv även om gasen hålls kvar i samma läge då jag t.ex. Kör om eller liknande. Den går ner igen.
Även en 3e sak noterad.
I vissa lägen på motorväg när nedväxling är ett måste för omkörning kan den hacka till riktigt hårt och då kopplar den på "Automatic Transmission failsafe" och ber mig köra lugnt. Detta försvinner efter jag stängt av bilen helt föratt sedan starta igen.
Kan även nämnas att detta problem uppstod från ingenstans, bilen har gått jättefint i låda och har t.om. berömt den för mig själv för sin härliga växling. Man kan säga att skillnaden är som natt och dag.
Sen detta märktes för ung. 2veckor sedan har det ökar lite. Problem 2 och 3 har kommit succesivt.
Har varit på STM idag för att kanske få en liten hint av vad det kan vara. Personen som hjälpte mig och även provkörde gissade på en "Mjukvara" som kan uppdateras.
Bmw Group påstår att olja kan behöva bytas, fyllas på eller annan anledning.
Detta problem är svårt att kunna "gissa" vad det är på rak arm, men den som känner igen detta och löst det på nåt bra sätt kan väl ta och dela med sig av lösningen. Sover inte gott om nätterna när inte pärlan går som den ska.
MVH