3376
Sök

Ojämn bromsverkan bak VW Passat -91

37 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Tjena. Besiktigade bilen och fick ojämn bromsverkan bak.
Det är trumbromsar!

Den var mycket svagare på vänster sida. Jag har bytt bromsbelägg och hjulcylinder, men det blev inte bättre för det!

Finns det möjligen någon justeringsskruv?

Tips mottages mycket tacksam!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 april 2011
Färdbromsen går inte att justera.

Hur såg trumman ut? Är den sliten får du taskig bromsverkan. Alla rörliga delar rörde sig smidigt när du monterade?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

37 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
te_wik skrev:

Hur såg trumman ut? Är den sliten får du taskig bromsverkan. Alla rörliga delar rörde sig smidigt när du monterade?

Mvh Tommy

Tack för svar.

Okej! Trummorna såg ok ut, något slitna möjligen. Ja allt är korrekt monterat. Men kan jag prova trumman från andra sidan och se om de blir bättre? På så vis får jag väl reda på om det är trumman?

Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 april 2011
General_power skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Tack för svar.

Okej! Trummorna såg ok ut, något slitna möjligen. Ja allt är korrekt monterat. Men kan jag prova trumman från andra sidan och se om de blir bättre? På så vis får jag väl reda på om det är trumman?

Mvh

Det är egentligen inget vidare att skifta på trummorna då dom har slitits annorlunda, men visst går det.
Men om du är helt säker på att allt är rätt monterat, rätt grejjer och inget fett  osv på trumma/bromsband så återstår egentligen bara sliten trumma eller luft i systemet.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

37 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
General_power skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Tack för svar.

Mvh

Det är egentligen inget vidare att skifta på trummorna då dom har slitits annorlunda, men visst går det.
Men om du är helt säker på att allt är rätt monterat, rätt grejjer och inget fett  osv på trumma/bromsband så återstår egentligen bara sliten trumma eller luft i systemet.

Mvh Tommy

Okej, jag får prova det imorgon och se om det blir någon skillnad. Hela systemet är luftat, glömde skriva det! Tror du jag klarar mig med att köpa två begagnade trummor på skroten? Vore tråkigt att behöva köpa nytt då jag redan köpt belägg och hjulcylindrar i onödan. Men måste en så måste en ju!

Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 april 2011
Jag hade aldrig monterat begagnade trummor. Bromsar är viktigt - snåla inte smile

Sen är det ju som sagt att de slits olika, sätter du begagnade trummor så kommer dina nya bromsband mest troligt utsättas för mer slitage än normalt.

Såg din andra tråd i forumet där du sökte en sprängskiss över hur det skall vara monterat  i trumman, är du helt säker på att du fick till allt helt korrekt?

Mvh Tommy

37 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Jag hade aldrig monterat begagnade trummor. Bromsar är viktigt - snåla inte smile

Sen är det ju som sagt att de slits olika, sätter du begagnade trummor så kommer dina nya bromsband mest troligt utsättas för mer slitage än normalt.

Såg din andra tråd i forumet där du sökte en sprängskiss över hur det skall vara monterat  i trumman, är du helt säker på att du fick till allt helt korrekt?

Mvh Tommy

Okej, då får det bli att köpa nya sådana. Vet du vilket pris dom ligger på ungefär? Duger det med biltemas om dom har tror du?

Japp, det är korrekt monterat. Jag fick hjälp med det, vi höll på i flera dagar. Till sist blev det rätt! Jag är 99% säker smile Dom gamla bromsbeläggen var inte alls slitna överhuvudtaget, endast 1-2 millimeter borta på dom men jag bytte dom ändå. Så det måste nästan va trumman som du säger.

Du har möjligtvis ingen sprängskiss till bromsarna? Så kan jag ju kontrollera allt en gång till. Men skulle aldrig tro att det blivit fel då vi provade alla sätt som var möjliga.

Tack för dina svar. Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 april 2011
Dom ligger väl kring 400-500kr om Biltema nu har, törs inte svara på det. Kolla deras hemsida, där kan du ju numera leta reservdelar via reg.nr.

Nej det har jag inte, har inte tid att söka fram någon heller men googla lite så hittar du säkert.

Mvh Tommy

37 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Dom ligger väl kring 400-500kr om Biltema nu har, törs inte svara på det. Kolla deras hemsida, där kan du ju numera leta reservdelar via reg.nr.

Nej det har jag inte, har inte tid att söka fram någon heller men googla lite så hittar du säkert.

Mvh Tommy

Tack för tipset, det ska jag kolla genast. Ok det är lugnt.

Mvh

Sök