3306
Sök

Kan DLS nobelium 5.25 drivas bra på en huvudenhet eller behövs det slutsteg

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Självklart fins det undantag, såsom Genesis som är lågt specade men ändå levererar. Men vet man vad det är för steg och funderar på såna så har man nog även kolla på effektbiten. Som nybörjare däremot så kollar men nog mest efter billigare steg och då ska man helst inte köpa nåt som redan på pappret ger för lite effekt, men inte heller det som du just beskrev, billiga steg som på pappret lämnar massor med effekt. Grunderegeln 1kr högtalare till 2kr slutsteg är väldigt bra att använda sig av ifall man inte har koll! Gärna i kombination med att kolla så förstärkaren ger mer specad RMS effekt än vad högtalarna är specade till vid den rätta impedansen.

Precis.
Genesis, GAMLA Soundstream mfl var rejält underspecade och hade RIKTIGA STRÖMKRETSAR vilket dussinstegen idag INTE har.
Det FINNS en anledning till varförman får vad man betalar för roll
Dock har Genesis blivit rätt mkt billigare nu sedan det åter är i Gordons egna händer igen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

807 Inlägg
21 april 2011
big-jepp skrev:
drazen_gti skrev:
svar på din fråga, nej köp ordentligt steg. Alldeles för fina högtalare att driva med stereo eller sunkigt steg. Har du inte råd så köp billigare kit och ett bättre beggat steg...

varför kan han inte driva dom på stereon? maxar han inte stereon utan lyssnar på ett normalt ljud så är det inga problem..

självklart kan han köra dom på stereon, grejerna kommer inte explodera eller så men att ens få ut det minsta lilla av det kittet så behöver man ett bra steg, blir lite som att äta makaroner o köttbullar med silverbestick. Allt går men...

I'd rather die like a man, than live like a coward

61 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
nu har jag blivit lite osäker igen ska jag köpa dom billigare högtalarna eller ska jag köpa dom dyra? jag har läst i stort sätt allt men är inte helt säker på vad jag ska köpa nu längre neutral

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 april 2011
willee22 skrev:
nu har jag blivit lite osäker igen ska jag köpa dom billigare högtalarna eller ska jag köpa dom dyra? jag har läst i stort sätt allt men är inte helt säker på vad jag ska köpa nu längre neutral

Tycker du gör bättre i att köpa det billigare paret och sedan uppar du högtalarna tillsammans med ett nytt steg i framtiden..

6 851 Inlägg
22 april 2011
Tycker inte du ska köpa några av dem då du enbart verka läst om dem på nätet. Det du bör göra är att du tar dej till en FYSISK butik och själv LYSSNA på olika högtalare. Titta inte på vad dem kostar, utan hur de LÅTER i dina öron. Är det de billigaste som du sedan tycker låter bäst, ja då köper du dem då DU tycker de låter bäst wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2011
Om du känner att du har viljan att lägga en hel del jobb på monteringen (se till så att det är stumt och tätt) och planerar att köpa ett bra steg i framtiden så tycker jag absolut du ska köra på Noblium kittet! Om du inte vill lägga alltför mycket jobb och inte planerar att lägga ett antal tusenlappar på slutsteg så kan du lika gära köpa billigare högtalare. Bäst är dock att göra så som TT-Avant föreslog, åk till en fysisk butik där du kan få tips och råd samt själv lyssna på olika högtalare för att bilda dig en egen uppfattning om vad som passar dig! Vist rent generellt så är det så att dyrare högtalare låter bättre, om dom får rätt förutsättningar. Men det kanske inte är ett ljud som passar dig, du kanske vill ha mer midbas eller något annat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 400 Inlägg
22 april 2011
TT-Avant skrev:
Tycker inte du ska köpa några av dem då du enbart verka läst om dem på nätet. Det du bör göra är att du tar dej till en FYSISK butik och själv LYSSNA på olika högtalare. Titta inte på vad dem kostar, utan hur de LÅTER i dina öron. Är det de billigaste som du sedan tycker låter bäst, ja då köper du dem då DU tycker de låter bäst wink

Äntligen ett klokt inlägg.yikes

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

61 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Jag ska fara och snacka med dom idag jag tänker bara slänga ut en snabb fråga tror ni dom här är bättre an german Maestro as 5008? http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Mac-Audio-Protector

Sök