2856
Sök

Kan DLS nobelium 5.25 drivas bra på en huvudenhet eller behövs det slutsteg

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Tjenare all ihop jag har varit runt och sökt efter ett par 5,25 och hitta dessa http://www.ljudverkstan.nu/produkt/DLS-Nobelium-52 såg att dom kostade 6500kr egentligen och kostar 2000kr nu. Jag har egentligen sökt efter 2par 5,25 men när jag såg dom här tänkte om jag fixar ett par ordentlige 5,25 till fram systemet så kanske jag fixar 5,25 senare bak men det beror på om jag måste fixa ett slutsteg för jag har bara runt 2500kr. jag tänkte om det funkar att driva högtalarna bra på min huvudenhet som är Kenwood KDC-BT61U så kanske jag fixar slutsteg senare? vilket slutsteg skulle ni tro drev dom här högtalarna bra?

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
19 april 2011
klart du kan köra dom på enheten men det är rätt meningslöst att ha sånna högtalare då
akta oxå så du inte bränner högtalarna eftersom dom kan få dåligt med effekt

jag kör med ett Dls ca23 till mellan registerna och dls ca20 till diskanterna på mitt up5i kitt och kontrollen är underbar med riktigt med effekt till framsystemet

Kör fort så hinner inget hända...

30 Inlägg
19 april 2011
Glöm effekten! Du bränner inga högtalare för att effekten är för dålig. Vilket skitsnack! Varför ljuga om det?

Hög distorsion däremot kan skada elementen. Gäller bara att dela av dem med ett passivt filter och tänka på att inte "maxa" stereon men det är det väl ingen "normal" person som gör ändå...?

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Growe skrev:
klart du kan köra dom på enheten men det är rätt meningslöst att ha sånna högtalare då
akta oxå så du inte bränner högtalarna eftersom dom kan få dåligt med effekt

jag kör med ett Dls ca23 till mellan registerna och dls ca20 till diskanterna på mitt up5i kitt och kontrollen är underbar med riktigt med effekt till framsystemet

Jo det är det jag är rädd för dom kostar en hel del egentligen och vill inte bränna dom det var ju tråkigt att man hade kort med pengar för annars hade jag köpa ett slutsteg till den. Jag har ett slutsteg i mitt rum dock som är av B kvalitet  Denver CAP-4100 Slutsteg men chansar att det inte är bra att köra högtalarna på det slutsteget.

Fri fart för ett fritt folk!
14 288 Inlägg
19 april 2011
det är garanterat bättre än inbyggda effekten det är sällan mer än 4*15watt i en normal enhet

Kör fort så hinner inget hända...

30 Inlägg
19 april 2011
Varför skulle det inte vara bra att köra på det steget? Allt har sina begränsningar... Vill du att det ska hålla så kostar det, som vanligt. Kör med det har råd med just nu...

Och glöm effekten!!!

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Sciroccogt2 skrev:
Glöm effekten! Du bränner inga högtalare för att effekten är för dålig. Vilket skitsnack! Varför ljuga om det?

Hög distorsion däremot kan skada elementen. Gäller bara att dela av dem med ett passivt filter och tänka på att inte "maxa" stereon men det är det väl ingen "normal" person som gör ändå...?

filtret följer ju med men maxa stereon kommer nog inte hända

30 Inlägg
19 april 2011
Growe skrev:
det är garanterat bättre än inbyggda effekten det är sällan mer än 4*15watt i en normal enhet

GLÖM effekten!!! 4*15 w är rena fantasisiffrorna!!!

Och glöm effekten!!!

30 Inlägg
19 april 2011
Filter så diskant och mellanregister ska få en bra ljudbild ihop, ja. Men inte ett sk. subsonic-filter... Subsonic-filter kan man sätta passivt på steget innan lågnivån når slutsteget.
Ett filter som tar bort de lägsta tonerna. Man kan enkelt bygga ett sådant filter själv som man kopplar in innan högtalarna...
Senast redigerat av Sciroccogt2 (19 april 2011)

Och glöm effekten!!!

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
då blir det att driva den på mitt slutsteg tänkte bara att filtrena är skit i slutsteget men tänkte inte på att man använder filtret som följer med högtalarna eller har jag fel?

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Sciroccogt2 skrev:
Filter så diskant och mellanregister ska få en bra ljudbild ihop, ja. Men inte ett sk. subsonic-filter... Subsonic-filter kan man sätta passivt på steget innan lågnivån når slutsteget.
Ett filter som tar bort de lägsta tonerna. Man kan enkelt bygga ett sådant filter själv...

jaha aja då förstår jag jo jag har kollat på att bygga subsonic-filter själv

30 Inlägg
19 april 2011
Det medföljande filtret är bara till kittet dvs inte till att dela av det neråt.
Välsorterade bilstereobutiker bör kunna hjälpa dig med ett filter som skär de lägsta tonerna. Se i instruktionerna hur du ska koppla högtalarna. Brukar inte vara några problem.

Och glöm effekten!!!

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Sciroccogt2 skrev:
Det medföljande filtret är bara till kittet dvs inte till att dela av det neråt.
Välsorterade bilstereobutiker bör kunna hjälpa dig med ett filter som skär de lägsta tonerna. Se i instruktionerna hur du ska koppla högtalarna. Brukar inte vara några problem.

ok men då kan jag alltså köra på slutsteget nu har det börjat luta åt det hållet att köpa dom högtarna.

30 Inlägg
19 april 2011
Det kittet är bra. Har själv ett DLS U36 liggandes som köptes på den "gamla goda" tiden. Det spelade och spelar fortfarande mycket bra.

Och glöm effekten!!!

3 187 Inlägg
19 april 2011
Sciroccogt2 skrev:
Growe skrev:

GLÖM effekten!!! 4*15 w är rena fantasisiffrorna!!!

varför skulle de vara fantasisiffror?

sen varför rekommenderar du det sämsta steget som finns i denna världshistorien, TS du slänger pengarna i sjön, köp något bättre.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 april 2011
Sciroccogt2 skrev:

Och hur uppstår då distortion? roll

Kan du inte vara snäll och förklara det då? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
bättre att jag köper två par av http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Germ … ro-AS-5008 dom istället och kör på huvudenheten till att börja med?

3 187 Inlägg
19 april 2011
willee22 skrev:
bättre att jag köper två par av http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Germ … ro-AS-5008 dom istället och kör på huvudenheten till att börja med?

köp dom du länkade innan, dom fungerar bra att driva på stereon, dom är hyffsat lättdrivna så ska inte vara några problem. sen när du har råd köp ett bättre slutsteg smile

61 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
jo det är nog det jag kommer göra för anledningen jag har slutsteget är för att jag driver en 12" bas och 6/9er i mitt rum och det smäller på ganska bra faktiskt men ingenting jag vill ha i min bil

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
Sciroccogt2 skrev:

Klart man kan bränna högtalare med för lite effekt! Som du själv skrev, distortion skadar (eller till slut dödar) högtalare, och det är precis vad som sker när nån ovan vrider upp volymen för mycket och inte hör att det låter illa. Faktum är att det är lättare att döda en högtalare med "för lite" effekt än med "för mycket". Sen om TS ska driva med huvudenheten eller Denversteget är hugget som stucket, båda lämnar en dålig signal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök