3965
Sök

Hur kopplar man lågnivå på saab 9-5 as2 systemet?

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Tja tänkte koppla in en baslåda och ett slutsteg.
Men nu undrar jag hur man ska koppla så man får lågnivån till steget?

Hört att man kan dra via någon av bakhögtalarna.  Men ni som vet eller har kopplat in någon gång kan väl ta o beskriva hur ni gjort smile Ska köra med original stereon ingen ersättnings stereo.

Gasar tills det Rasar !!!

6 851 Inlägg
21 april 2011
Dra en hög/lågnivå omvandlare från framdörrarnas högtalare. Steget sitter nere till höger på passarerar sidan.

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Dra en hög/lågnivå omvandlare från framdörrarnas högtalare. Steget sitter nere till höger på passarerar sidan.

okej,  är det bara ta högtalar kablarna och skarva ihop omvandlaren och sedan koppla in det till det nya steget ?

Medlem 5280
552 Inlägg
6 851 Inlägg
21 april 2011
mYGeL skrev:
Eller så använder du en sådan här. smile
http://www.mds.se/sv/product/13753/Lagnivaadapter

Tyvärr blir ljudet sämre med en sådan en med en hög/lågnivå omvandlare som är aktiv.

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Okej haha, en sån kontakt kan man ju bygga själv tongue haha det är ju alla högtalar kablar sen har dom skarva lågnivå till dom bara. Ska man pröjsa 400 för det där yikes bygger egen då hehe big_smile

Men det där är ju som att koppla direkt till en högtalarkabel t.e.x till bakhögtalarna .

Skillnaden är att man kopplar lågnivån bakom steron med den där  iso kabeln bara.

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
mYGeL skrev:
Eller så använder du en sådan här. smile
http://www.mds.se/sv/product/13753/Lagnivaadapter

Tyvärr blir ljudet sämre med en sådan en med en hög/lågnivå omvandlare som är aktiv.

Hur menar du ?

6 851 Inlägg
21 april 2011
Då den är helt passiv så stjäler den lite av effekten. Detta går ej att kompensera och man förlora då signal. Att använda en aktiv omvandlare så kan man förstärka signalen och på så sätt få lite bättre ljudkvalité.
Det är så jag menar..hehe

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Då den är helt passiv så stjäler den lite av effekten. Detta går ej att kompensera och man förlora då signal. Att använda en aktiv omvandlare så kan man förstärka signalen och på så sätt få lite bättre ljudkvalité.
Det är så jag menar..hehe

Hehe okej, vart ska den aktiva omvandlaren kopplas in då ? hur ser dom ut ? jag är van att koppla direkt till lågnivåuttaget direkt bakom stereon. Inte massa omkopplingar haha big_smile

6 851 Inlägg
21 april 2011
Man kopplar det på högtalarkablarna som går ut från org. steget. Det sitter som sagt nere vid fötterna på passargerar sidan till höger framför dörren.
Står på steget vilka kablar som går till midbasarna i framdörrarna.

mulle mek
679 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Man kopplar det på högtalarkablarna som går ut från org. steget. Det sitter som sagt nere vid fötterna på passargerar sidan till höger framför dörren.
Står på steget vilka kablar som går till midbasarna i framdörrarna.

okej ska jag bara klippa och skarva ihop lågnivåkablarna där då eller ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2011
Nej det är omvandlaren som ska kopplas till dom kablarna, till omvandlanren kopplar du sen lågnivån. Du ska inte klippa kablarna från originalsteget, då försvinner ljudet från dörrhögtalarna. Skala istället av en bit isolering på dom och löd dit kablarna från omvandlaren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
21 april 2011
Ja eller så använder man kabeltjuvar. Inte de blåa från biltema, utan riktiga röda med två metallbleck som tjuvar.

mulle mek
679 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ja eller så använder man kabeltjuvar. Inte de blåa från biltema, utan riktiga röda med två metallbleck som tjuvar.

okej då hänger jag med smile tackar smile

Sök