Danne_1977 skrev:
Nej.. Spärra främre lådan på växel 1 och spärra den bakre på 1 och 2 kommer inte att lösa problemet med hastigheten... dessutom får du inte under några som helst omständigheter använda nån varvtalsregulator för att begränsa motorns varv... när traktorn varvar det varvtal där maximal effekt tas ut får den inte gå fortare än 30km/h, dock kan man räkna med att vägen/området där man testar detta kan luta/slutta och då godtar man plus eller minus 10%...
Jag skulle råd dig till att skipa bensinmotor helt och hållet, släng ner en D24 från en VW LT (för att få maximal effekt på så låga varv som möjligt, samma motor sitter i Volvo men varvades avsevärt mer för att få ut full effekt). Om jag inte minns fel så ligger effekten på VW LT 31 diesel på ca 4800 varv, medans Volvo 240 Diesel ligger på minst tusen varv mer..
Det är verkligen inte lätt att sno ihop en epa bara utan vidare.. har byggt en hel hög och ska man göra det seriöst och snyggt så kommer det ta en bra lång tid.
Som sagt, satsa på Dieselmotor så den som köper den har råd att åka i den åxå., samt att du får lättare att få ner hastigheten åxå...
Varför skulle det vara bättre med diesel?
"Är fordonet försett med dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv, som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren är avsedd för. Vartalet får således inte sänkas genom ändring av regulatorn."
Alltså, har du en diesel ska den gå 30 på maxvarv, inget annat. Och hur bra/ kul är det att åka och maxvarva diesel hela tiden...
"Är fordonet försett med förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara utförd så att motorn inte utan svårigheter kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel.
Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ:
a) Fastsvetsning av strypringar i insugskanalerna i motorblock eller topplock.
b) Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel eller
c) Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilket maximieffekt erhålls enligt tillverkaren. Regulatorn kan således endast ses som ett skydd mot övervarvning, och får utgöras av t ex en rotor som bryter detta varvtal.
Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut."
Med andra ord, en bensinmotor får du strypa ner upp till 10% under det varvtal maxeffekt tas ut.
Nej.. Spärra främre lådan på växel 1 och spärra den bakre på 1 och 2 kommer inte att lösa problemet med hastigheten...
I och med att det finns många tusen traktorer som gått igenom utan problem med helt vanliga, konventionella dubbla lådor har jag lite svårt att tro på det där.
Har man en förgasarmotorn, stryper den till maxeffektvarvet ( ev -10% ) + dubbla lådor är problemet väck. Skulle det krisa får man leta reda på en bakaxel med lägre utväxling och/ eller sätta på 14" fälgar bak med låg profil. Har man rätt bakaxel och däck är det inte omöjligt att man kan klara sig på 2:an på extralådan.
Dock är det så att dieslar är ganska populära, men då är det nästan bättre att försöka hitta något som har lägre maxvarv än d24