3523
Sök

Förgasarmotorer B230

78 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#1
Hallå, behöver lite hjälp angående Volvos B230 motorer. Hade tänkt inhandla en 740 och bygga a-traktor utav då jag har insett hur mycket man kan få för en fin kapad 740 för så lite jobb.

Har iallafall hittat 2 st 740 som är relativt nära där jag bor till en vettig peng. Dock har båda förgasarmotorer, B230k och B230A. Vilken utav denna fungerar bäst?

Finns det något nån kan berätta om dessa motorer? Och då menar
jag information om båda två, för- och nackdelar. Så man kan överväga vilken bil man ska välja som utgångobjekt.

Tack på förhand!

1 319 Inlägg
23 april 2011
#2
A över K varje dag. Sök runt lite om K motorn så får du bara höra skit.

_----------'

1 319 Inlägg
23 april 2011
#3
K-"motorn"  Häng gas AB och krångelsolex förgasaren nr:1, rena skiten.

Så jag håller givetvis med sleepyoh, B230A!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 april 2011
#4
Ja, b230K ( helvetesmotorn ) är något du verkligen ska undvika!

Motorblocket i sig är helt okej, motorn har lite annorlunda topp ( 631 ) med plan topp och förbränningsrum i kolvarna, samt lite special insugskanaler, populärt i rallycross. Sedan har den en bra brytarlös tändning med svänghjulsgivare etc som funkar finfint, knacksensor och allt wink

Enda gången du ska köpa en b230K är om du ska byta förgasaren till en A-förgasare. Kör med b230K block och tändning i min 240, med b23A förgasare och insug wink Fungerar alldeles utmärkt!

A finns det väl inget att klaga på alls? Krånglar aldrig, startar alltid, kanske liite sämre tändsystem än b230K men de är väl skitsamma...


1 758 Inlägg
23 april 2011
#5
När en B230K fungerar som den ska tycker jag det är en trevligare motor än B230A. Skönare karaktär på den!
MEN som flera redan påpekat har förgasaren en förkärlek till att börja krångla på K-motorn. Och börjar den krångla är det INTE roligt att få ordning på den igen.
A-motorn är mer driftsäker! Förgasarna brukar aldrig krångla. Sen kan det ju vara ett plus att A-motorn i regel klarar ett kamremsbrott utan att sabba ventilerna, det gör inte K-motorn.

3 292 Inlägg
23 april 2011
#6
Satsa inte på nån K motor.. bara massa krångel och skit.. :S 

En liten tanke jag fick bara när du säger att du ska bygga a-traktor.. hmmm, du säger att det är så lite jobb.. hur tänker du då.. ?

Hur har du tänkt lösa det med hastigheten förutom dubbla lådor.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

78 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#7
Efter har läst lite om både A och K motorn så verkar ju K förgasaren vara helt värdelös. Är det mycket
jobb för att få ihop K blocket med topp osv (allt förutom K förgasaren) med A förgasaren?

Då bilen med B230K motorn var fräshare än den andra satsar ja hellre på den och arbetar lite med att få över förgasare från A motorn till K motorn.

Danne_1997: Efter att ha kollat lite på olika traktorforum så känns det relativt lätt att bygga en A-traktor och tjäna en hacka på det.
Vad jag vet så ska dubbla lådor spärrade på 1,2 och r på främre växellådan och 1an på bakre lösa hastighetsproblemet helt och hållet. Varvreg kan användas för att spärra 10% av motorns maximala varvtal om det blir lite problem. Eller var det något helt annat du tänkte på?

2 405 Inlägg
24 april 2011
#8
Så lätt är det inte att sno ihop en epa som du kan tjäna en hacka på. Ett bygge tar mycket längre än man tror


1 915 Inlägg
24 april 2011
#9
B230A insug och förgasare passar rakt på.

Men jag skulle hellre valt en dubbelportsförgasare Weber 36/36 alternativt 32/36, då kan du använda det gamla insuget. Brukar finnas billiga Weber på tradera.

Det sitter T-kamaxel i K motorn om jag inte minns fel, den är stark på lågvarv men händer inte så mycket på högvarv. Fast ska det bli en a-traktor så kvittar det väl, annars kan du byta kamaxeln mot nåt roligare...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

78 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#10
Nu menar jag ju inte så att ja ska dra ihop nånting på en helg. Självklart så får man lägga ner ett antal timmar.

Om det passar rakt av så ska det väl inte vara nån rymdforskning precis, men lite småpiller får man väl räkna med. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra ännu men K-förgasaren är inget alternativ längre iallafall!
Senast redigerat av Apel (24 april 2011)

78 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#11
Om man tänker effektmässigt, vad är då vettigast att byta till? Weber 32/36, Weber 36/36 eller insug och förgasare från en B230A.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 april 2011
#12
Tjöp a-förknasare och insug. De ska liksom sitta i en traktor så att börja klydda med en begagnad weber som garenterat är felinställd är inte så värst kul...

A insuget passar rakt på k-toppen. Det enda du behöver göra är att göra ett litet fäste till tomgångskontakten, och dra en liten sladd till magnetventilen på insuget. Det är ett par sladdar som blir över från förgasaren, men om och när det blir aktuellt så kan jag tala om hur det ska kopplas osv wink


3 292 Inlägg
24 april 2011
#13
Nej.. Spärra främre lådan på växel 1 och spärra den bakre på 1 och 2 kommer inte att lösa problemet med hastigheten... dessutom får du inte under några som helst omständigheter använda nån varvtalsregulator för att begränsa motorns varv... när traktorn varvar det varvtal där maximal effekt tas ut får den inte gå fortare än 30km/h, dock kan man räkna med att vägen/området där man testar detta kan luta/slutta och då godtar man plus eller minus 10%...

Jag skulle råd dig till att skipa bensinmotor helt och hållet, släng ner en D24 från en VW LT (för att få maximal effekt på så låga varv som möjligt, samma motor sitter i Volvo men varvades avsevärt mer för att få ut full effekt).  Om jag inte minns fel så ligger effekten på VW LT 31 diesel på ca 4800 varv, medans Volvo 240 Diesel ligger på minst tusen varv mer..

Det är verkligen inte lätt att sno ihop en epa bara utan vidare.. har byggt en hel hög och ska man göra det seriöst och snyggt så kommer det ta en bra lång tid.

Som sagt, satsa på Dieselmotor så den som köper den har råd att åka i den åxå., samt att du får lättare att få ner hastigheten åxå...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 april 2011
#14
Danne_1977 skrev:
Nej.. Spärra främre lådan på växel 1 och spärra den bakre på 1 och 2 kommer inte att lösa problemet med hastigheten... dessutom får du inte under några som helst omständigheter använda nån varvtalsregulator för att begränsa motorns varv... när traktorn varvar det varvtal där maximal effekt tas ut får den inte gå fortare än 30km/h, dock kan man räkna med att vägen/området där man testar detta kan luta/slutta och då godtar man plus eller minus 10%...

Jag skulle råd dig till att skipa bensinmotor helt och hållet, släng ner en D24 från en VW LT (för att få maximal effekt på så låga varv som möjligt, samma motor sitter i Volvo men varvades avsevärt mer för att få ut full effekt).  Om jag inte minns fel så ligger effekten på VW LT 31 diesel på ca 4800 varv, medans Volvo 240 Diesel ligger på minst tusen varv mer..

Det är verkligen inte lätt att sno ihop en epa bara utan vidare.. har byggt en hel hög och ska man göra det seriöst och snyggt så kommer det ta en bra lång tid.

Som sagt, satsa på Dieselmotor så den som köper den har råd att åka i den åxå., samt att du får lättare att få ner hastigheten åxå...

Varför skulle det vara bättre med diesel?

"Är fordonet försett med dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv, som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren är avsedd för. Vartalet får således inte sänkas genom ändring av regulatorn."

Alltså, har du en diesel ska den gå 30 på maxvarv, inget annat. Och hur bra/ kul är det att åka och maxvarva diesel hela tiden...

"Är fordonet försett med förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara utförd så att motorn inte utan svårigheter kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel.

Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ:

a) Fastsvetsning av strypringar i insugskanalerna i motorblock eller topplock.

b) Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel eller

c) Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilket maximieffekt erhålls enligt tillverkaren. Regulatorn kan således endast ses som ett skydd mot övervarvning, och får utgöras av t ex en rotor som bryter detta varvtal.

Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut."

Med andra ord, en bensinmotor får du strypa ner upp till 10% under det varvtal maxeffekt tas ut.

Nej.. Spärra främre lådan på växel 1 och spärra den bakre på 1 och 2 kommer inte att lösa problemet med hastigheten...

I och med att det finns många tusen traktorer som gått igenom utan problem med helt vanliga, konventionella dubbla lådor har jag lite svårt att tro på det där.

Har man en förgasarmotorn, stryper den till maxeffektvarvet ( ev -10% ) + dubbla lådor är problemet väck. Skulle det krisa får man leta reda på en bakaxel med lägre utväxling och/ eller sätta på 14" fälgar bak med låg profil. Har man rätt bakaxel och däck är det inte omöjligt att man kan klara sig på 2:an på extralådan.

Dock är det så att dieslar är ganska populära, men då är det nästan bättre att försöka hitta något som har lägre maxvarv än d24


3 292 Inlägg
24 april 2011
#15
Min tanke med diesel har dock alltid varit att få ursprungsmotorn från LT serien för att få lägre varvtal = lägre hastighet jämfört med samma motor fast från Volvo..

Den andra tanken med dieselmotor har alltid varit lägre bränsleförbrukning och lättare att få tag på drivmedel till billigare priser hos tex bönder och åkerier osv osv.

Många tror ju att det bara är att slänga i en varvtalsregulator i form av en rotor tex.. och sen är saken klar.. men det är mycket mer komplicerat än så..

Har själv åkt på en del ombesiktningar bara på grund av för hög hastighet när jag använt bensinmotorer, dieselmotor har det gått bättre med... man kanske inte tror det men 1000 varv mindre gör en hel del i ren hastighet. Tror Volvo har effekten på 5800 varv eller nåt sånt på D24.. medans VW LT har satt 4800 eller nåt sånt i sina papper.. stor skillnad. Går ju att montera bakaxel från Volvo 340 åxå som i och för sig är lite smalare än övriga volvo.. men har en bra utväxling.. går ju alltid att byta tillbaka till orginal efter man reggat.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

78 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#16
Hastighetsproblemen ska jag nog kunna lösa ganska bra, specielt nu när jag har några alternativ wink

Men åter till frågan om att byta till A förgasare på B230K motorn. Är det mycket piller med kontakter som måste dras om och kopplas? Finns det kontaktstycken som man bara kan koppla ihop så allt funkar? Berätta gärna mer!

3 292 Inlägg
24 april 2011
#17
K motorn har ju massa vaccum o skit åxå som bör tass bort.. samt att den har en helt annat karaktär på gång osv osv..

Det är lite pyssel att byta... helt klart.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 april 2011
#18
Apel skrev:
Hastighetsproblemen ska jag nog kunna lösa ganska bra, specielt nu när jag har några alternativ wink

Men åter till frågan om att byta till A förgasare på B230K motorn. Är det mycket piller med kontakter som måste dras om och kopplas? Finns det kontaktstycken som man bara kan koppla ihop så allt funkar? Berätta gärna mer!

Skitenkelt, bara riv bort allt vad insug och vacuumslangar heter förutom EN slang som är kopplat till lastavkännaren, viktig för tändningen. En liten dosa med kontakt i, sitter vid tändspolen. Sedan smacka dit A-insug+förknasare, luftslang och luftburk. EGR och sådant ordnar sig självt, likadant K/A.

Som sagt, när det blir aktuellt kan jag gå ut och kolla hur du ska koppla wink Men det är bara en sladd till magnetventilen som ska ordnas, eventuellt en sladd om man ska ha magnetventil till gaslåset/ ventilationen också men de är overkill.

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/IMG_0161.jpg

b230K med A-insug och A-förgasare



Sök