3181
Sök

Stoppa in diodlampor istället för glödlampa?

204 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
www.diodhuset.se verkar ju ha många fina diodlampor.

Har en Saab 9-3 SS där jag funderar på att stoppa in diodlampor i backljusen för bättre ljus.
Blir det avsevärt bättre backljus tror ni med dessa lampor som säljs via diodhuset?
Bara att smacka in eller måste man köpa till motstånd också?

Billackerare
18 Inlägg
12 februari 2009
#2
Har funderat på att använda mig av diod lampor på min gamla jänk med, mest för att retas med original nissarna, men jag funderar främst på vad bil besiktningen har att säga om LED belysning? Dom brukar ju som känt kunna vara ganska tjurskalliga på diverse modifikationer.

----------------------------------------------------------------
Anything your Chevy can do, my Ford can do better :D

573 Inlägg
12 februari 2009
#3
dom säger inget på besiktningen. ända problemet man kan få är varningen för trasig lampa och då behöver man ett motstånd...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Åström
72 Inlägg
12 februari 2009
#4
de är inte heller bara att smacka dit, man måste se till så att + & - kommer till rätt poler på lampan från lykthuset annars får man ett riktigt helvette, då måste man koppla om.

Alpine - en klass för sig

Billackerare
18 Inlägg
12 februari 2009
#5
Miramithe skrev:
dom säger inget på besiktningen. ända problemet man kan få är varningen för trasig lampa och då behöver man ett motstånd...

Ingen risk på min, bilen är så uråldrig så det där med varningslampor annat än för oljetryck var inte ens påtänkt då big_smile


de är inte heller bara att smacka dit, man måste se till så att + & - kommer till rätt poler på lampan från lykthuset annars får man ett riktigt helvette, då måste man koppla om.

Aha, det gäller att tänka sig lite för med andra ord wink

----------------------------------------------------------------
Anything your Chevy can do, my Ford can do better :D

440 Inlägg
12 februari 2009
#6
Jag har dioder i dimljuset fram (h3) på min s60 och måste säga att jag blev besviken på hur det lös om man jämför med halogen lampa. Har en bild på min sida där man ser skillnaden


Billackerare
18 Inlägg
12 februari 2009
#7
putte16v skrev:
Jag har dioder i dimljuset fram (h3) på min s60 och måste säga att jag blev besviken på hur det lös om man jämför med halogen lampa. Har en bild på min sida där man ser skillnaden

Är ärligt talat lite tveksam till att eftermarknads dioder är avsedda för att ge bra ljus framåt, men jag har iof haft fel förr tongue.
Men då bör det ju vara glödlampa att föredra på backljuset iaf så då har vi det konstaterat smile

----------------------------------------------------------------
Anything your Chevy can do, my Ford can do better :D

1 749 Inlägg
12 februari 2009
#8
putte16v skrev:
Jag har dioder i dimljuset fram (h3) på min s60 och måste säga att jag blev besviken på hur det lös om man jämför med halogen lampa. Har en bild på min sida där man ser skillnaden

Såna dioder köpte jag med h3 av misstag:(
Finns på salutorget här på gorg.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

573 Inlägg
12 februari 2009
#9
tror inte de ger mer ljus med diod som backljus. men om man byter bromsljus och blinkers till led/diod så är det en klar skillnad. blir mkt rödare/orangare än glödlampor

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

204 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#10
Miramithe skrev:
tror inte de ger mer ljus med diod som backljus. men om man byter bromsljus och blinkers till led/diod så är det en klar skillnad. blir mkt rödare/orangare än glödlampor

Åfan..läste på annat forum nu att det bästa, om man snackar backljus, är att byta till 35w glödlampa helt enkelt. Biltema har. Då får man starkare backljus!

573 Inlägg
12 februari 2009
#11
eddiboy skrev:
Miramithe skrev:
tror inte de ger mer ljus med diod som backljus. men om man byter bromsljus och blinkers till led/diod så är det en klar skillnad. blir mkt rödare/orangare än glödlampor

Åfan..läste på annat forum nu att det bästa, om man snackar backljus, är att byta till 35w glödlampa helt enkelt. Biltema har. Då får man starkare backljus!

om man ska ha ett superbra ljus som backljus kan man göra ett själv,
alt 1 ett universal dimljus koppla till ett relä ta signalström från backljuset. lyser som satan.
alt 2 bygg ett eget av SMD led 9w. dom lyser otroligt mkt. och en bit bort å. har SMD 2w som nummer skyllts belysning. dom lyser upp en bra bit bakom bilen.

Edit: de finns lite problem med att sätta i starkare lampa som backljus i bilen. dels är inte elsystemet gjort för 35w utan 25w. det medför belastning på kablar, glas och reflektor. jag skulle inte satsa på det alternativet.
Senast redigerat av Miramithe (12 februari 2009)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

204 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#12
Miramithe skrev:
eddiboy skrev:
Miramithe skrev:
tror inte de ger mer ljus med diod som backljus. men om man byter bromsljus och blinkers till led/diod så är det en klar skillnad. blir mkt rödare/orangare än glödlampor

Åfan..läste på annat forum nu att det bästa, om man snackar backljus, är att byta till 35w glödlampa helt enkelt. Biltema har. Då får man starkare backljus!

om man ska ha ett superbra ljus som backljus kan man göra ett själv,
alt 1 ett universal dimljus koppla till ett relä ta signalström från backljuset. lyser som satan.
alt 2 bygg ett eget av SMD led 9w. dom lyser otroligt mkt. och en bit bort å. har SMD 2w som nummer skyllts belysning. dom lyser upp en bra bit bakom bilen.

Edit: de finns lite problem med att sätta i starkare lampa som backljus i bilen. dels är inte elsystemet gjort för 35w utan 25w. det medför belastning på kablar, glas och reflektor. jag skulle inte satsa på det alternativet.

Åfan...då kanske jag får skippa det alternativet sad

Elektriker/Montör
534 Inlägg
11 november 2009
#14
Miramithe skrev:
dom säger inget på besiktningen. ända problemet man kan få är varningen för trasig lampa och då behöver man ett motstånd...

Kan man sätta motståndet på jord-kabeln eller måste den sitt på plus till varje lampa? Kopplade in dioder bak på min bil och blev jätte nöjd, men nu lyser lampan att en är trasig. Och dom lyser BRA gämfört med invisible-lamporna jag hade innan. Finns en dålig bild på min bil om någon vill se skillnaden...
Senast redigerat av Robbin_V90 (12 november 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

471 Inlägg
12 november 2009
#15
Robbin_V90 skrev:
Miramithe skrev:
dom säger inget på besiktningen. ända problemet man kan få är varningen för trasig lampa och då behöver man ett motstånd...

Kan man sätta motståndet på jord-kabeln eller måste den sitt på plus till varje lampa? Kopplade in dioder bak på min bil och blev jätte nöjd, men nu lyser lampan att en är trasig. Och dom lyser BRA gämfört med invisible-lamporna jag hade innan. Finns en dålig bild på min bil om någon vill se skillnaden...

Det man kan göra är att köpa effektmotstånd från tex diodhuset,som man kopplar in parallellt med diodlampan.Dvs man kopplar ena tråden till pluskabeln och den andra tråden till jord,har man diodlampan till bakljuset så får man skruva fast den mot nån plåt för att avleda värmen i effektmotståndet.


Elektriker/Montör
534 Inlägg
12 november 2009
#16
Loci skrev:
Robbin_V90 skrev:
Miramithe skrev:
dom säger inget på besiktningen. ända problemet man kan få är varningen för trasig lampa och då behöver man ett motstånd...

Kan man sätta motståndet på jord-kabeln eller måste den sitt på plus till varje lampa? Kopplade in dioder bak på min bil och blev jätte nöjd, men nu lyser lampan att en är trasig. Och dom lyser BRA gämfört med invisible-lamporna jag hade innan. Finns en dålig bild på min bil om någon vill se skillnaden...

Det man kan göra är att köpa effektmotstånd från tex diodhuset,som man kopplar in parallellt med diodlampan.Dvs man kopplar ena tråden till pluskabeln och den andra tråden till jord,har man diodlampan till bakljuset så får man skruva fast den mot nån plåt för att avleda värmen i effektmotståndet.

Tack för hjälpen. Hittade nu. Fan låg ju direkt under lamporna jag beställde. Att jag kunde missa det....

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
#17
Funderar på att byta till dioder på Chryslern, har redan gjort det i instrumenteringen. I mitt fall handlar det mest om att spara ström.
Jag har konstaterat att när man kör några timmar med full volym på stereon, elfläktar, kanske lite värme & belysning på så blir det tomt i batteriet!? tongue
Jag ska köpa en fetare generator men det kan inte vara fel med lite lägre förbrukning.

Vilka har bäst sortering och pris? Finns ju massor med försäljare men jag vill hitta rätt direkt.
Senast redigerat av RD_87 (28 april 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 april 2011
#18
Låser tråd. Föreslår TS att skapa en ny tråd i ämnet. Förvisso är ämnet rätt men mycket har hänt på 2 år...

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök