3230
Sök

HJÄLP - Saab 900 -94 - Ställa växlarna rätt mellan låda & bil?

Kungen Den Femtielfte!
73 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Tjena, det är såhär att jag har bytt växellåda på min 900 -94 och jag får inte i ettan eller tvåan. Jag har hört att det ska finnas något sätt att ställa rätt det?
Som det ser ut nu så ligger trean där ettan ska, fyran på tvåans plats osv. Vill ha igång alla växlar som dom ska.

Någon som vet hur man gör & skulle kunna förklara det för mig?
All hjälp uppskattas!
Tack!

31 Inlägg
30 april 2011
Jag kan försöka att hjälpa dig, inte för att jag kan mycket om bilar utan för att jag varit i nästan samma situation. Jag bytte tändningslås på min 900ng -94 och var då tvingad att koppla ur växelspakens led-arm som går genom torpedväggen..Antar att du fått göra samma sak vid byte av växellådan?

Det jag gjorde var i alla fall att koppla _lös_ (inte loss) ledarmen så att man manuellt kunde skifta växlarna ute vid lådan (utan att dra koppa ur växelspaken helt) och på så vis lägga i rätt växel. Se bara till att spaken är still i samma läge, t.ex backen hela tiden.

7 277 Inlägg
30 april 2011
Det sitter en lite plugg där länkaget går in i lådan.
Ta bort pluggen, lägg i 3an tror jag det var, lägg i spiken i hålet så låser den fast växeln.
Sen tar du bort växelspaksdamasken så sitter det även ett litet hål där någonstans.
Skruva bort bulten som låser ihop växellänkaget och lägg i 3an med spaken, för ner en spik i hålet vid spaken så även den är låst.

Skruva fast bulten som låser ihop länkaget, ta ur spikarna, klart.

Dunken
30 april 2011
Lägg i 4'an på lådan stoppa ner en lätt böjd pinne på ca10cm i hålet uppe på lådan, lossa sedan muttern lägg i fyran'n på spaken inne i bilen lätta lite på damasken stoppa ner en likadan pinne i hålet framför spaken och sedan dra åt vips så är allt klart..

alternativt så kan man även göra att lägg i 4'an, du sitter i bilen och ändrar spaken och och kompisen lossar och drar åt tills allt funkar.

7 277 Inlägg
30 april 2011
Fan, jag hade en växel fel! wink

Dunken
30 april 2011
Och jag var lite för långsam.. smile

Kungen Den Femtielfte!
73 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Okej, jag tackar så väldigt för hjälpen grabbar smile

Sök