4426
Sök

Bruksköra USA-bil från 60-talet, frågor & funderingar

345 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har länge gått i tankarna om att bruksköra en 60-talare, och det känns som att det skulle vara möjligt inom en ganska snar framtid. Som jag har nämnt elswhere så  har jag lite bristande tekniska kunskaper, jag är den typ av entusiast som kör men helst låter någon annan skruva.smile

Så ne-ways, några frågor dyker ju självklart upp.
Skivbromsar fram var tillgängligt på GM runt 1966 om jag minns rätt, när blev det standard?
När fick Ford och Chrysler skivbromsar?
Hur är det att köra en bil med trumbromsar runt om och utan bromsservo? Tänker på låsningstendenser och pedaltryck.
Borde man undvika växellådor som Powerglide och Cruiseomatic? Det känns som treväxlat är ett bättre alternativ sett till landsvägskörning.
Var köper man nyproducerade delar till gamla Chrysler och Ford? Till GM finns ju Classic Industries, finns något liknande för de andra två?
När började det bli midjebälten i bilarna?
Bästa motoralternativen? Ska man åka smallblock eller bigblock?

Det känns ju som att GM, speciellt Chevrolet är det praktiska valet då det verkar finnas mest delar till just Chevrolet i Sverige. Har ni själva erfarenheter att åka äldre USA-bil varje dag året runt får ni gärna dela med er. smile
Väl mött!

162 Inlägg
3 maj 2011
Angående treväxlad manuell så är det närmast plågsamt att köra över 90, det "fattas" en växel. Har en Valiant -66 som enda bil. Slitdelar finns på Hansen racing och Norrlands custom.

Och du, riktiga bilar har rak sexa!smile
Senast redigerat av Plymouth_Plaza (3 maj 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
Jag har ju åkt lite allt möjligt knepigt året runt, gamla raggarpråmar brukar tyvärr vara lite för takisga i elen och värmen. Antingen får man köpa en riktigt fin bil eller göra jobbet själv.
I övrigt så gick det att köra på vintern 1965 så går det nu med, tips är ju SB-maskin och 4-vxl manuell men det växer ju inte på träd, automat är jävligt mycket trevligare än 3-växlad rattkrycka.
Gamla jänkare har i regel skitbra värme om allt fungerar, kolla att alla spjäll öppnar om de är vakumstyrda.
Jag skulle lätt åka hela året om jag bodde norr om saltgränsen, men efter att ha svetsat för mycket gammal Volvo så vill jag inte ta ut bilen i saltet.
Vad det gäller bromsar så är tvåkrets viktigare än skivor, bromsservo är skönt också.

BB-motor blir lite väl kraftfullt, nästan jobbigt på vintern.
Dessutom är grejorna förbannat mycket billigare till SB motorer. I ditt läge skulle jag rakt av satsa på en Cheva eller Mopar med SB och 3-stgs automat med broms & styrservo.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

345 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
@skalman1
Tackar och bockar för imformation! Bilen skulle vara min enda bil isåfall, såvida jag inte tar ut tjänstebil. smile

@Plymouth_Plaza
Tänkte ha treväxlad automat, ber om ursäkt för att jag var lite otydlig. Och ja, skulle mycket väl kunna tänka mig att köra 225 Slant 6, men då vill jag ha en 70-tals Dart eller en Volaré/Aspen. Så grymt snygga bilar! big_smile

@RD_87
Tack ska du ha för all information! Manuell vill jag inte ha, rattväxlad automat är det ballaste som finns! Jo jag bor nere i saltparadiset, men på jobbet finns möjligheten att springa ner och tvätta bilen på lunchen, så för det är jag inte orolig. När vart det tvåkrets på USA-bilar, någon gång på 70-talet?

Tack för info mina herrar! Någon som har något mera att tilläga för jättegärna göra det. smile

5 111 Inlägg
4 maj 2011
Har för mig tvåkretssystemet lagstadgades 1968 i USA.

345 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Men räkna med att få lite sura kommentarer från folk bara, vissa kräver i princip att man ska åka svenssonbil på vintern.

Haha jasså? Utveckla gärna! Kan tänka mig att det är die-hard raggare som tycker att alla USA-bilar efter 1970 ser ut som Volvo.tongue
@Volvo544special65
Det tackar vi särskilt för!

Kan för övrigt tillägga att min Amazon rullar året runt, men den är så tråkig så en 60-tals USA-bil känns bra mycket mera lockande. Dock är värmen askass i Amazonen och bakrutan är avimmad när man kommer fram i princip.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
Volvo544special65 skrev:
Har för mig tvåkretssystemet lagstadgades 1968 i USA.

Där har du nog rätt, kom -67 på Chrysler och jag vet att gm har på -68, jag är inte säker på gm's 67or.
Varningsblinkers kom där nångång också.
Jag åker oftast skattefritt året om men eftersom jag kör som en mexikansk biltjuv på vintern så är manuell golvväxel krav.
Jag har i dagsläget en -70 164 och förut åkte jag amazon på vintern, finns inget utom vägsalt som hindrar att man åker året om.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
Tynnerstroem skrev:
skalman1 skrev:
Men räkna med att få lite sura kommentarer från folk bara, vissa kräver i princip att man ska åka svenssonbil på vintern.

Haha jasså? Utveckla gärna! Kan tänka mig att det är die-hard raggare som tycker att alla USA-bilar efter 1970 ser ut som Volvo.tongue
@Volvo544special65
Det tackar vi särskilt för!

Kan för övrigt tillägga att min Amazon rullar året runt, men den är så tråkig så en 60-tals USA-bil känns bra mycket mera lockande. Dock är värmen askass i Amazonen och bakrutan är avimmad när man kommer fram i princip.

Då är det nåt fel på din amazon, man ska få brännskador på fötterna i amazon! smile

5 111 Inlägg
4 maj 2011
Har till och med fått kritik för att jag kör med min merca på vintern, men vad fan, man vill väl ha en rejäl bil och inte skämma ut sig i någon 343 som går på tre cylindrar bara för att det snöar - inte minst för driftsäkerhetens skull!

2 182 Inlägg
5 maj 2011
Volvo544special65 skrev:
Har till och med fått kritik för att jag kör med min merca på vintern, men vad fan, man vill väl ha en rejäl bil och inte skämma ut sig i någon 343 som går på tre cylindrar bara för att det snöar - inte minst för driftsäkerhetens skull!

Har också varit med om det ett antal gånger tongue Man blir nästan idiot förklarad av alla som man möter

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök