3970
Sök

Högt lambdavärde Mercedes 200E

30 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
Hallå!

Har precis införskaffat mig en 200E -90, gått cirka 33 000 mil. Killen som hade den innan sade att handbromsen behövdes justeras innan besiktning då den är obesiktigad nu. När jag sedan kollade upp besiktningsprotokoll på nätet så stod det att den hade fått nedslag på Lambdavärdet också, tråkigt nog.
Senaste godkända besiktning var 2008 så jag antar att bilen har stått ett tag innan han innan köpte den.

Han innan hade varit och besiktigat den 3 gånger och fått nedslag varje gång, värdet runt 1,15-1,27 varje gång.

Senaste gången blev värdena sådana:

Co 0,0
Hc. 049
Co 2500  0,0
Lambda. 1,27

Så jag undrar, hur är lättast att gå tillväga med detta? Måste även tillägga att bilen går rätt taskigt på tomgång, runt 600 varv, skakar och hoppar. Inga problem när man kör dock.

Kan det vara att den stått länge och behöver service tro? Har iallafall kollat oljan och den var medium ungefär. Halvgammal.

Så vad tror ni?
Senast redigerat av slimgetfot (14 maj 2011)

2 405 Inlägg
14 maj 2011
Det är bara att börja med det "normala" dvs byt tändstift, tändkablar, luftfilter, olja och kör massor. Sen kan du blanda ut soppan med e85 och testa besikta bilen. Kör bilen riktigt hårt precis innan besiktning så kanske du har turen att klara den.

Sök