2754
Sök

Rimligt pris för ventil slipning+ur och i montering av topp | Möjlighet att sälja bilen i skicket?

razzo
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej

Min S40 T4 -98 står på verkstad sedan 2 veckor med dålig komp på en cylinder.. Har fått besked från verkstaden att det är skit (avlagringar från motorn) som kommit in innanför en av ventilerna och gjort så den inte sluter tätt.

Fråga 1:
Har fått ett pris på 5000-6000 kr för av och på montering samt slipning av den ventil det är problem med priset är även ca halverat. Är detta ett rimgligt pris?

Fråga 2:
Om man skulle sälja bilen i nuvarande skick tror ni att det finns någon som kan vara intresserad att köpa? Och vad skulle man isåfall kunna få för bilen.

342 Inlägg
19 maj 2011
#2
Jag tolkar det som att du inte kan skruva själv?
Då sitter du tyvärr i en tuff sits där det mest handlar om vad du förlorar minst på.
För förlora pengar, det kommer du göra närmast oavsett vilket du väljer, eftersom dessa bilar inte är dyra ens i fungerande skick.

En fullt körbar S40 T4 i halvskapligt skick går ju att få för 20.000 kronor, så ...
Eller rent av närmare 15.000 kronor om man har lite flax.

En sak är säker: Väljer du att låta verkstaden fixa bilen så bör du definitivt behålla den sedan.
Överväger du försäljning hade jag nog rekommenderat att ta den ekonomiska smällen redan nu. Sälj nu!
Och då skulle jag våga säga att du får max 10.000 kronor om du har vind i seglen, solen i ryggen, stark hemlängtan och inte planerar att köpa några Trisslotter på det närmaste halvåret (eftersom din tur nyligen är förbrukad).

Om du däremot har kunskap/möjlighet att skruva själv faller saken i annat läge.
Senast redigerat av 9Femma (19 maj 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

razzo
19 maj 2011
Trådstartare
#3
Skruva själv kan jag men har ingen plats att göra det på så därför får man ta det till verkstad...

Tack för svaret smile

224 Inlägg
19 maj 2011
#4
Hej jo 5000-6000:- är väldigt billigt om du lämnar det till verkstad.
det går ju göra det själv om man har lite vana att skruva och det behövs inge plats för att fixa detta.
Jag har skruvat av ett topp lock på uppfarten på en halvtimme med hjälp av ett spärr skaft och en mutterknackare.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

904 Inlägg
19 maj 2011
#5
Jo priset låter väll normalt för att få de gjort på en verkstad.
Samma jobb kan man göra själv för 1000kr plus kostnad för packningar om man gör allt själv

De ska va gött å leva

huh?
10 427 Inlägg
19 maj 2011
#6
Jag lämnade in ett helt topplock för slipning av alla 16 ventiler och ventilsäten och det gick på c:a 4000:-

Kanske går att lösa demonteringen "privat" och sedan lämna in hela toppen för helrenovering?


razzo
19 maj 2011
Trådstartare
#7
Kanske inte varit helt tydlig men toppen och bilen står redan på verkstad och är avmonterat nu ska jag bara bestämma mig om jag ska låta de fixa ventilen eller försöker sälja bilen defekt.

razzo
19 maj 2011
Trådstartare
#9
Har kollat efter detta men svårt att se när man koller bildelssidor och efter samtal med verkstaden skulle det bli i princip lika dyrt då dom går igenom toppen om de skulle köpa in.

904 Inlägg
19 maj 2011
#10
Försök å hitta nån mindre verkstad så får du mira fräsningen av alla ventilsäten hyffsat billigt. De personer jag lokalt känner tar ca 1000kr för en fyrcylindrig topp med 16 ventiler.

Även om du köper en ny topp så gör man ju gärna detta jobb när allt ändå är rivet, samt byter iaf ventiltätningar då dom nästan inte kostar något alls.
ventilstyrningar däremot är ganska dyra å byta då det är en hel del jobb, men är dom inte sliten brukar det inte vara någon fara.

Och om jag fattar det rätt så har verkstaden sagt att det bara är en ventil som behöver fixas på din befintliga topp? Gör man en fräsning av ventilsäterna (så kallad mira fräsning) så gör man det på alla säten
Senast redigerat av MrVain (19 maj 2011)

De ska va gött å leva

razzo
19 maj 2011
Trådstartare
#11
Detta är ju en mindre verkstad ingen bili/volvo verkstad jag lämnat på.
Mm det svaret fick jag av verkstaden var att de kollar och går över en eventuell begagnad topp.

Ja det är endast 1 ventil de såg som behöver åtgärdas. Har även bestämt mig att låta verkstaden fixa detta till det faktist ca halverade priset jag fått av dom.

Tack för alla svar smile

904 Inlägg
19 maj 2011
#12
En "Bil" verkstad gör inte dessa jobb, de gör en motor renoverings verkstad.
Byter man till en begad topp så är garanterat inte ventilerna täta på den heller

De ska va gött å leva


Sök