3233
Sök

Fråga ang Spridare

106 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
#1
bil: Volvo 240 -88
Motor: B230FT

Setup:

M90 låda
B230FT 530 en aning portad topp VX kam
16T turbo
S60 T5 Ljusblåa spridare
BSR Chipp
Större IC
Laddar runt 1.1 bar (Turbo)
Original LMM

Detta är ett projekt som jag håller på med. Bilen är ej riktigt klar och min fråga är:

Kommer motorn gå för fet nu när man bytt spridare osv. Dålig tomgång MM?
Kommer jag behöva ett ställbart Bränsletrycksregulator?

Säg till ifall jag har glömt något! big_smile

MVH


179 Inlägg
18 maj 2011
#2
Tips:
Skaffa 3' LMM och ställbar BTR

I övrigt ser det bra ut, du kommer behöva flödet i o med att du har större turbo och laddar en del..

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2011
#3
frågan är då vilket tryck ska han köra på sin ställbara BTR då?


2 230 Inlägg
18 maj 2011
#4
dom flesta som kör visserligen med 968 spridarna hamnar på 3.2 bar.. så om jag inte tänker fel så bör det vara över det, typ 3.5 kanske?
(om man byter till 3" LMM)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2011
#5
okej! så runt 3.5bar bör vi sätta det på, med ett ladd på ca 1.1-1.2 o 3" lmm?


179 Inlägg
18 maj 2011
#6
Kolla denna personens setup. Han skriver även tryck på spridare osv.
http://www.garaget.org/?car=186740

Red.

Enkelt om du tar spridarens nummer och googlar lite. Så får du fram vad de lämnar vid X bar tryck
Senast redigerat av phille18 (18 maj 2011)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

1 758 Inlägg
19 maj 2011
#7
Spridare bör alltid köras på det tryck de är specade vid. Några hekto kan man förstås alltid justera, men för mycket avvikelse påverkar spridarbilden negativt. Onödigt högt bränsletryck ställer förstås högre krav på pumpar, filter, slangar och anslutningar också. Plus att bensinen blir varmare och det är inte bra.
Så det bästa är att leta tag i spridare som flödar lagom vid specat tryck.

106 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#8
schnauz skrev:
Spridare bör alltid köras på det tryck de är specade vid. Några hekto kan man förstås alltid justera, men för mycket avvikelse påverkar spridarbilden negativt. Onödigt högt bränsletryck ställer förstås högre krav på pumpar, filter, slangar och anslutningar också. Plus att bensinen blir varmare och det är inte bra.
Så det bästa är att leta tag i spridare som flödar lagom vid specat tryck.

Sant! Dock kommer jag inte ladda speciellt mycket tänkte 0.9-1.1 Bar (turbo) max. Vill bara att motorn ska få ett fint flöde samt tillräckligt med soppa. Kanske inte behövs ett ställbart BTR? Funkar med original?

Vill inte få spikningar bara för att jag har för lågt soppatryck! smile

Vill undevika att motorn ska bli alldeles för varm pga fel soppatryck osv
Senast redigerat av -PonKen- (19 maj 2011)



Sök