3259
Sök

Hjälp vilken topp tycker ni man ska ha på en b230f om man ska bygga motor?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2011
#21
GTCOUPE skrev:
schnauz skrev:
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

na 400 -500 hk
bränsleförbrukning under 2 l om det går vid lugnköring smile men visst en trimmad bil drar soppa men det fixar sig smile

mjo rappare så klart smile hade tänkt o åka kvälls strippen wink

ska du ha en na volvo med 400-500hk ???? är du miljonär eller???
och varför sikta på så hög effekt ??? med ca 300 åker du i från många feta standard bilar och många trimmade

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

78 Inlägg
18 maj 2011
#22
turboforssen skrev:
GTCOUPE skrev:
schnauz skrev:
Turbo eller sug?
Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
Budget?

na 400 -500 hk
bränsleförbrukning under 2 l om det går vid lugnköring smile men visst en trimmad bil drar soppa men det fixar sig smile

mjo rappare så klart smile hade tänkt o åka kvälls strippen wink

ska du ha en na volvo med 400-500hk ???? är du miljonär eller???
och varför sikta på så hög effekt ??? med ca 300 åker du i från många feta standard bilar och många trimmade

Behöver inte vara miljonär smile

Han fixar det ska du se smile

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#23
Jag tror nog att det ganska lätt går att fixa en bra motor som klarar 4-500 häst.. bara man har en bra bottendel och bra innanmäte så löser man det mesta.. och såklart en stabil topp.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

16 Inlägg
18 maj 2011
#24
Inte för att vara den som sabbar drömmar eller så...
Men en B230 N/A motor med 400-500 hästar är nog en dröm som inte en person som frågar vilken topp han bör använda kommer nå.

Jag menar inte att det inte går, men innan du är där räcker det inte med 10 000kr, inte 20 000kr och förmodligen inte 30 000kr heller. Och att dessutom göra det med en 8v topp.. Lycka till!
Hela motorn lär vara smidd om inte annat.
Satsa på turbo om du nu ska upp i effekt, annars kommer du vara ruinerad innan du är halvvägs.

En tumregel på att turbokonvertera en N/A bil är ungefär 100hk/per bar utan att bygga om motorn alltför mycket. Börja räkna vad det kommer kosta dig med det bara..

MS
Grenrör
Spridare
Soppapump
Intercooler
Diverse slangar
Mappning
En låda som håller
Osv osv... 20 000kr ca.

Tips! Istället för att fråga teknikfrågor här, surfa in på Savarturbo.se och lusläs dom trådar som passar ditt projekt. Tro mig, kunskapen finns där. Många gånger är det budgetbyggen som presterar.

Klankar inte ner på dig, utan tycker att det verkade vara lite orealistisk målsättning..
Alla har varit där, så tänk efter innan du börjar smile

3 292 Inlägg
18 maj 2011
#25
xeper skrev:
Inte för att vara den som sabbar drömmar eller så...
Men en B230 N/A motor med 400-500 hästar är nog en dröm som inte en person som frågar vilken topp han bör använda kommer nå.

Jag menar inte att det inte går, men innan du är där räcker det inte med 10 000kr, inte 20 000kr och förmodligen inte 30 000kr heller. Och att dessutom göra det med en 8v topp.. Lycka till!
Hela motorn lär vara smidd om inte annat.
Satsa på turbo om du nu ska upp i effekt, annars kommer du vara ruinerad innan du är halvvägs.

En tumregel på att turbokonvertera en N/A bil är ungefär 100hk/per bar utan att bygga om motorn alltför mycket. Börja räkna vad det kommer kosta dig med det bara..

MS
Grenrör
Spridare
Soppapump
Intercooler
Diverse slangar
Mappning
En låda som håller
Osv osv... 20 000kr ca.

Tips! Istället för att fråga teknikfrågor här, surfa in på Savarturbo.se och lusläs dom trådar som passar ditt projekt. Tro mig, kunskapen finns där. Många gånger är det budgetbyggen som presterar.

Klankar inte ner på dig, utan tycker att det verkade vara lite orealistisk målsättning..
Alla har varit där, så tänk efter innan du börjar smile

Tycker jag låter vettigt faktiskt... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

78 Inlägg
18 maj 2011
#26
xeper skrev:
Inte för att vara den som sabbar drömmar eller så...
Men en B230 N/A motor med 400-500 hästar är nog en dröm som inte en person som frågar vilken topp han bör använda kommer nå.

Jag menar inte att det inte går, men innan du är där räcker det inte med 10 000kr, inte 20 000kr och förmodligen inte 30 000kr heller. Och att dessutom göra det med en 8v topp.. Lycka till!
Hela motorn lär vara smidd om inte annat.
Satsa på turbo om du nu ska upp i effekt, annars kommer du vara ruinerad innan du är halvvägs.

En tumregel på att turbokonvertera en N/A bil är ungefär 100hk/per bar utan att bygga om motorn alltför mycket. Börja räkna vad det kommer kosta dig med det bara..

MS
Grenrör
Spridare
Soppapump
Intercooler
Diverse slangar
Mappning
En låda som håller
Osv osv... 20 000kr ca.

Tips! Istället för att fråga teknikfrågor här, surfa in på Savarturbo.se och lusläs dom trådar som passar ditt projekt. Tro mig, kunskapen finns där. Många gånger är det budgetbyggen som presterar.

Klankar inte ner på dig, utan tycker att det verkade vara lite orealistisk målsättning..
Alla har varit där, så tänk efter innan du börjar smile

Han kommer med största sannolikhet att köra på ett B230 FK block..

Sen står det redan att han ska ha turbo wink

Men det du säger om att trimma en sugmotor stämmer att det är dyrt och att komma upp i dom effekterna med en sugis inte går smile

16 Inlägg
18 maj 2011
#27
Tänkte väl! smile Missförstod isf..

    Turbo eller sug?
    Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
    Budget?

na 400 -500 hk

Trodde han menade N/A 400-500 hk.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 maj 2011
#28
xeper skrev:
Tänkte väl! smile Missförstod isf..

    Turbo eller sug?
    Vad vill du ha ut av motorn? Hög toppeffekt? Låg bränsleförbrukning? Lite rappare vardagsbil?
    Budget?

na 400 -500 hk

Trodde han menade N/A 400-500 hk.

samma här smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

692 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#29
det är alltid lika kul o göra folk snopna  ^^



men tänkte kolla är det någon som vet några bra sidor för kina delar  typ stakar kolvar o den biten?. har letat men hittar bara svenska sidor o dom ska ju ha en del mycket biligare att ta hem från kina smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 292 Inlägg
19 maj 2011
#30
Detta kanske kan vara nåt.. billigt verkar det ju vara iaf.. påkostad dessutom..

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=1

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

692 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#31
Danne_1977 skrev:
Detta kanske kan vara nåt.. billigt verkar det ju vara iaf.. påkostad dessutom..

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=1

jo den var fin den men gillar att bygga eget wink

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

3 292 Inlägg
19 maj 2011
#32
Kommer lätt att dra iväg och kosta mycket mer än vad den motorn kostar om du ska bygga eget.. tråkigt men sant.. :S som han åxå skrev i annonsen har han kostat på den 40 lopper...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök