3141
Sök

Köpa nytt ljudsystem till Saab 900i

33 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Vred om stereon min häromdan och det sprakade rätt fint. Japp orginal stereo och orginal högtalare varav 1 av dom fungerade(litegrann). Så jag rev ut detta och har börjat leta, men jag är inte konung på detta men jag har en budget på 5-6 papp och undrar om man kunde få något av det.

Funderar på:
x2 4,25"
x2 6x9
dubbla 10" eller 12" baslåda
Slutsteg
Valfri billigare stereo.

Nu sitter jag och funderar på hur jag isåfall ska koppla detta. De flesta stereona jag hittar klarar 40w och det verkar ok för 4,25"orna och 6x9orna(?). Sedan ett monoblock slutsteg till baslådan.

Prioriterar högt ljud, gärna örondövande om det är möjligt, kvalité kommer i andrahand jag är inte så kräsen men det skall ju inte låta som en 40-tals propaganda radio.

Är glad över all hjälp jag kan få.

Mvh

6 851 Inlägg
18 maj 2011
Ja det skulle ha att sätta ihop något. Skippa 6x9 bak. Ska du ha baslåda så kommer de inte må bra iaf.
Om intresse finns så råkar jag ha dörrsidor ombyggda för 8" i oxblodsskinn ;-) riktigt seriöst byggda är dem oxå..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Om du vill ha högt ljud så bör du driva allt med slutsteg, huvudenhetens inbyggda 40-50W per kanal är inte mycket att hurra för, möjligtvis till ett par lättdrivna 4" men även dom kommer låta roligare och kunna spela högre med mer effekt. Sen så för att få ut nåt vettigt bör du ha en bra huvudenhet, dumt att snåla med den då du kan få riktigt bra maskiner för småpengar idag. Några speciella önskemål såsom USB/bluetooth/AUX?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

33 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Hej

Låter schysst med dom dära dörrsidorna men det står tyvvär inte på inköpslistan den här gången. Huvudenheten ska ha usb det vore kanon så slipper man alla nedrans skivor. I min lägenhet har jag en 30w subwoofer som jag (personligen) tycker ger ganska starkt ljud, särskilt om man skulle komprimera det från 50m2 till min bil, om det går o jämföra så. Om jag skippar 6x9or ibak får jag verkligen ett jämnt och starkt ljud då? eller ska jag satsa på 5" med förstärkare till? det är en 3 dörrars så har inget behov av högtalare ibak(om det inte gör stor skillnad), endast bas.

mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Huvudenhet med USB - Kenwood KDC-5051U, Check! Att bara jämföra effekt rakt av sådär går inte, det säker egentligen ingenting om hur det låter. Kan nog lova att den basen t.ex. skulle låta riktigt tråkigt i bilen, det är helt andra förutsättningar i ett rum.

Ljudet (tycker jag iaf) ska komma framifrån, högtalare bak har man om det åker folk där och man vill vara snäll mot dom, annars så ser jag ingen vits med det. Stoppa i bra högtalare fram och driv med ett steg, t.ex. ett 4-kanals så kan du använda dom kvarvarande kanalerna till en bas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
19 maj 2011
Huvudenhet med USB- Kenwood 4051UR/UG..mindre pengar men fortfarande väldigt prisvärd..
*jag får inte länka så fint som moderatorerna får*

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Så då> Kenwood KDC-4051UG & KDC4051UR. wink Fast dom såg ju inte lika roliga ut som 5051, men ljudmässigt då, i närheten?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

33 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Kollade på dom, 5051an verkar lite mer avancerad så 4051 får duga!, vill bara smälla in usb sticka och få bra ljud, behöver inte krussidull till min icke-existerande iphone tongue
Som sagt dock, om 6x9or bara är för folket baktill så får dom klara sig utan! Men om jag nu skulle tjacka ett 4 kanals slutsteg till 4/5"or i fram har den tillräckligt med kräm för o driva 500w+ baselement då? har inte hittat något schysst slutsteg som man (vad jag förstått) "bryggar" 2 av sladdarna till elementet, och därav får ut önskat watt till elementet(?)

mvh

6 851 Inlägg
19 maj 2011
ljudmässig väldigtt lika på inbyggda effekten och allt ställt på noll..( ja utom volymen då)
Man får mer finesser på 5047 och 5051 (samma maskin) och bättre lågnivå, det är det som skiljer.

6 851 Inlägg
19 maj 2011
Timpan15 skrev:
Kollade på dom, 5051an verkar lite mer avancerad så 4051 får duga!, vill bara smälla in usb sticka och få bra ljud, behöver inte krussidull till min icke-existerande iphone tongue
Som sagt dock, om 6x9or bara är för folket baktill så får dom klara sig utan! Men om jag nu skulle tjacka ett 4 kanals slutsteg till 4/5"or i fram har den tillräckligt med kräm för o driva 500w+ baselement då? har inte hittat något schysst slutsteg som man (vad jag förstått) "bryggar" 2 av sladdarna till elementet, och därav får ut önskat watt till elementet(?)

mvh

Vad va det för bas, märke/modell?
Ett enkelt system till din bil skulle vara:
Fram 4" kitt
Bak 4" koax som placeras i org. uttagen brevid hatthyllan7
ett 4 kanals steg som kör fram och baslådan, dem bak kör du på inbyggda CD effekten.

Det går att hitta ok. steg som kan köra allt detta för rimliga pengar.

33 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Bas är jag osäker på men det skall ge så mycket kräm för pengarna som möjligt, har totalt budget på 6 lök som sagt. Kan man få en 1000wattare för det? Sitter och kollar lite på sidan du har i din signatur. Om du har något att rekomendera så hojta gärna. Är inte så erfaren i denna bransch.

mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Stirra dig inte blind på basens effekttålighet, den säger ingenting om hur basen låter!! Köp istället ett vettigt 4-kanalssteg att driva med och en lättdriven bas som inte tål alltför mycket effekt och brygga den på dom två resterande kanalerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

33 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Ok, tack det gav mig lite bättre uppfattning. Även om nu hög volym är prioritet, vill ha örondövande prylar (om det går för den budgeten) sitter o letar för fulla muggar! hur mycket kräm skulle du rekomendera?

glor på några 4 kanals steg och letar efter några schyssta element, skall det vara 1 eller 2 baselement?(vad säger er erfarenhet)

mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Om du ska driva med två bryggade kanaler från ett 4-kanals steg så bör du satsa på en bas, det kommer inte bli nåt öronbedövande tryck men helt okej. Vill du ha mer tryck så är det ett monoblock som gäller till att börja med, då går det även att kolla på värre bas/ar men så börjar det dra iväg i pris också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
19 maj 2011
Om du vill ha så mycke bas som möjligt kan du titta på ett Edition mono och 2 x 12 X-Press basar. Där får du mycke bas för pengarna!

Sedan driver du alla högtalarna i bilen på CD spelaren.
Sedan väljer du högtalare från antingen Edition serien eller Dark Power serien.
4" kitt har vi bara Impact just nu (inom din budget), men de funkar bra till ändamålet.

Annars är det de bas paketet ovan, CD spelaren, Impact 4" kitt fram eller så väljer du någa av de andra som är koaxial typ. allt hamnar vilket som under din maxgräns..

6 851 Inlägg
19 maj 2011
Nja, 2x12" basar 795/st=1590, Edition mono 1495, Edition 102 395/par, CD 995..
Men ringer du imon så kanske vi kan göra något annat kul wink

Du lär ju behöva kablage oxå tex.

33 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Suttit och snackat lite med en kompis. Klurar lite på det som nämnts i tråden om vad som behövs och så, uppskattar det verkligen. Får se om jag slår en pling ska tänka på saken.

Rapporterar tillbaks snart, skall sova på saken.

mvh

6 851 Inlägg
19 maj 2011
ja, att fundera lite KAN ibland vara bra smile ibland så får det en att välja smart och ibland att vara snål..'r man snål så blir det oftast syrare i slutändan..haha

Sök