4464
Sök

Brus i högtalare, vad kan vara fel ?

16 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
kopplat in två 6,9or med slutsteg 
början brusade båda sen drog jag om jordkabeln och satt den seriöst
provade igen då är det en som brusar vad kan felet vara ?

179 Inlägg
21 maj 2011
Vad jag har sett i lite olika trådar och inlägg så tror jag att du bör jorda signalkabeln vid huvudenheten. Alltså, en liten bit kabel som du fäster på yttre delen av kontaktytan på kabeln och jordar i något lämpligt ställe. Kan funka att jorda i huvudenheten också, tror jag.

Dock ej helt säker, det är uppfattningen jag har fått.

jobbar påre
751 Inlägg
21 maj 2011
du kan ha brännt signaljorden... Pga. dålig jord till steget.. prova byt HU och se om de funkar bättre då

148 Inlägg
21 maj 2011
Behöver inte byta HU, gör som "spungebob" sa och ta en liten kabel och gjorda yttre delen av rca-kabeln, du kan gjorda direkt i chassit till stereon. Testa det och om ljudet försvinner har du brännt signal-jorden. Du kan laga den genom att göra kabeln du jordar rca-kabeln med permanent genom att löda fast den osv.

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 maj 2011
biffsteak skrev:
Behöver inte byta HU, gör som "spungebob" sa och ta en liten kabel och gjorda yttre delen av rca-kabeln, du kan gjorda direkt i chassit till stereon. Testa det och om ljudet försvinner har du brännt signal-jorden. Du kan laga den genom att göra kabeln du jordar rca-kabeln med permanent genom att löda fast den osv.

Är du seriös?
Det är inte en lagning. Lagning är att antingen öppna apparaten och eventuellt löda om det som har blivit bränt, eller lämnar det till en lämplig firma som gör det för ett par hundralappar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

148 Inlägg
21 maj 2011
AirOne skrev:
biffsteak skrev:

Är du seriös?
Det är inte en lagning. Lagning är att antingen öppna apparaten och eventuellt löda om det som har blivit bränt, eller lämnar det till en lämplig firma som gör det för ett par hundralappar.

Förstår vad du menar men det funkar som lagning/lösning på problemet, istället för att öppna upp och försöka löda om signal-jorden som kanske inte ens går så drar man om kretsen genom att dra en ny jordning på utsidan. Och jag skulle aldrig lämna iväg stereon till en firma för att fixa ett fel man kan åtgärda gratis hemma om man inte är totalt okunnig och inte vet hur en skruvmejsel ser ut. Men det är bara min åsikt men vill man betala för att få det fixat så får man väl göra det.
Senast redigerat av biffsteak (21 maj 2011)

3 187 Inlägg
21 maj 2011
biffsteak skrev:
AirOne skrev:
biffsteak skrev:

Är du seriös?

Förstår vad du menar men det funkar som lagning/lösning på problemet, istället för att öppna upp och försöka löda om signal-jorden som kanske inte ens går så drar man om kretsen genom att dra en ny jordning på utsidan. Och jag skulle aldrig lämna iväg stereon till en firma för att fixa ett fel man kan åtgärda gratis hemma om man inte är totalt okunnig och inte vet hur en skruvmejsel ser ut. Men det är bara min åsikt men vill man betala för att få det fixat så får man väl göra det.

men varför tror du att du har bränt signal jorden?
något fel är det ju efter som den brunnit, den brinner ju inte utan vidare, och genom att dölja det med att göra en "tattar lösning" så kanske det kommer ännu mer konsekvenser t.ex. trasigt steg..

148 Inlägg
21 maj 2011
Står i TS första inlägg att jorden är omdragen seriöst, jag skrev bara hur han kunde testa om signal-jorden är paj och hur man lätt kan fixa den om den är trasig. Och är inte direkt "tattar lösning" om man gör det seriöst man flyttar bara jordkretsen. Men TS har inte gjort nått inlägg med uppföljning om felet så kanske redan är fixat.

16 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
ska ut i garaget nu och ge mig på problemet!
tack för alla tips hoppas de löser sig!

Sök