4287
Sök

Byta utväxling på bakaxeln i Amazonen

35 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Jag har funderat på att höja utväxlingen på min amazon -67a genom bakaxeln med ett byta slutväxeln.
Det jag undrar är om man måste ha några specialvertyg för mätning eller liknade eller är det ett 30min arbete?
Jag undrar också vilken utväxling jag ska ha för att vid 100kmh ligga på runt 2000varv, ligger nu på 3000 och det låter fan.
Dessa är utväxlingarna som finns att välja mellan: Utväxling Volvo Amazon. 3.54, 4.11, 4.27, 4.56, 4.88, 5.38.

456 Inlägg
20 maj 2011
Minska utväxlingen gissar jag?
Om du har en fyrväxlad låda med 1:1 på fyran så tror jag inte att nån av dom funkar.
3.54 är ju den bästa av dom iaf!
Har själv 3.54 ihop med en overdrive låda i min 240 och den gör nog 100 vid 2000 varv men på 5:an då......

growing old is mandatory growing up is optional

35 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Ja det stämmer ju sänka ska jag ju göra.

21 761 Inlägg
21 maj 2011
Men att ha ett varvtal på runt 2000 varv vid 100 knyck på en sån bil vet jag inte hur det blir, om motorn är otrimmad så kommer den nog att verka ganska svag när man tex kör i uppförsbackar. hmm

Min 240 GLT med M47 har ca 2800 varv vid 110 km/h och den motorn har ju 129 HK, en otrimmad B18 är på 75 HK så vitt jag vet.

35 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Jag har just nu en otrimmad b20 i, men jag kommer nästa månad börja bygga en ny b20 med trimm. Det jag undrar är om det bara är att slänga i delarna i bakaxeln eller måste det mätas något, jag har konstigt nog aldrig sett hur det ser ut i en bakaxel hmm

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 maj 2011
Min bil varvar 2000 vid 100km/h med 1:1 på högsta växeln, då har jag 2:76-1 i bakaxeln och betydligt mycket större rullomkrets. Om du vill ha sådant varv så lär det bli 3:54 & overdrive. Med det receptet & orginal rullomkrets så borde den varva ca 2200 vid 100km/h. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

456 Inlägg
21 maj 2011
Jag kollade det idag och med 3.54 och M46 overdrive så varvar det typ 2200-2300 i 100km/h.
Det är ju dock vid original rullomkrets, har ju 19" på min så det kanske går lite fortare t.om. smile

Ovanstående gäller Volvo 240 med B23E och M46.

growing old is mandatory growing up is optional

612 Inlägg
22 maj 2011
Kallekulspruta skrev:
Jag har just nu en otrimmad b20 i, men jag kommer nästa månad börja bygga en ny b20 med trimm. Det jag undrar är om det bara är att slänga i delarna i bakaxeln eller måste det mätas något, jag har konstigt nog aldrig sett hur det ser ut i en bakaxel hmm

Såvitt jag vet måste grejerna shimsas in så de hamnar "på rätt avstånd från varann" så rätt del av kuggarna greppar. Hayneshandboken till Volvo 240 säger t.o.m. att det jobbet bör lämnas till folk som kan det, och när det i samma bok finns instruktioner för hur man plockar ner både motor och växellåda i sina beståndsdelar utan att ens nämna någon liknande varning så kan det kanske vara ett tecken på att man inte ska ge sig på det om man inte vet vad man gör. neutral

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 maj 2011
G-sson skrev:
Kallekulspruta skrev:

Såvitt jag vet måste grejerna shimsas in så de hamnar "på rätt avstånd från varann" så rätt del av kuggarna greppar. Hayneshandboken till Volvo 240 säger t.o.m. att det jobbet bör lämnas till folk som kan det, och när det i samma bok finns instruktioner för hur man plockar ner både motor och växellåda i sina beståndsdelar utan att ens nämna någon liknande varning så kan det kanske vara ett tecken på att man inte ska ge sig på det om man inte vet vad man gör. neutral

Det är ganska lätt att få en diff att skära vid felaktig justering. Jag ska lämna bort axeln till min Chrysler och den har jag plockat ihop motorn i så jag är mer rädd för bakaxlar än motorer wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök