2503
Sök

Bränsleproblem Opel Rekord 1700 -61

14 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Det började med att bilen fick vanliga soppatorsksymptomer. Den började gubba fram sedan förlora gasrespons och sedan dö. Detta kunde åtgärdas av att vänta en halvtimma med avstängd motor eller att hålla handen över halv lufttillförseln till förgasarn men efter ett tag gick det inte ens att starta den. Har haft loss bränsleröret till förgasarn och när du vevar så kommer det ingen sopp ur detta. BILEN HAR BENSIN !!! HAr under våren fått byta bränslefilter då det tidigare var igenpluggat av någon mörk smet. Huvva, jag som trodde bilsatan var i toppskick men jag har förstått att den antagligen misskötts av mina tidigare generationer som ägt den sedan inköp. Bilen har bara gått 7800 mil så det är ingen "gammal" skit. Inte i min syn i alla fall och både förgasare och kylsystem är nyrenoverat sedan den kom i min ägo. Vore tacksam för hjälp då fanskapet ska besiktigas i början av juni.
Mvh Anton

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
Byt filer igen, jag hade en amazon som jag bytte filter i var hundrade mil så länge jag hade den. Annars kan det vara pumpen som sagt upp sig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

43 Inlägg
28 maj 2011
Det är ganska säkerligen den mekaniska soppa pumpen som har gett sig. Byt den så får du snurr på den.
Men du har väl kollat hoppas jag så du har gnista iaf wink

14 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Gnista har den det är kollat. Vart får man tag i en ny pump till denna bil då tro?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 maj 2011
Det brukar gå att byta membranet, kolla om det går att skruva isär pumpen och vad det är för märke på den. Om det är tex en gammal "AC" pump med glaskopp så finns det renoveringssatser. Om du inte får tag på en så smäll dit en elpump och sätt ett lock där din nuvarande pump sitter.

14 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
Låter som en bra idé förutom en sak då... Finns det elpumpar med 6-volt?

261 Inlägg
28 maj 2011
prova att suga fram bensin före pumpen så det inte är stopp i ledning eller tankrör, vanligt fel då bilen står länge med gammal bensin i tanken

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 maj 2011
Haga92 skrev:
Låter som en bra idé förutom en sak då... Finns det elpumpar med 6-volt?

Ja det finns elpumpar med 6v men de är inte gratis, jag utgick ifrån att bilen var konverterad. De flesta gamla Oplar har väl fått 12V eftermonterat.
Det tog mig 20 sekunder googlande för att hitta en 6v elpump http://www.misab.se/pumpar.htm. Men som sagt försäkra dig om att det inte är stopp i nåt, min amazon var hemsk på den punkten.

14 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Ska jag ha loss  bränsleslangarna och kanske byta dom månne? Vet att detta är gjort i ett tidigare skede då tanken hade rostat. Funderar på att sätta i plasttank också...

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
29 maj 2011
Haga92 skrev:
Gnista har den det är kollat. Vart får man tag i en ny pump till denna bil då tro?

http://www.opeldelar.se/index.htm

Sök