2312
Sök

Hur länger håller en ny weber 36/36 dcd?

Holgersson
102 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#1
Min frågar lyder som rubriken Hur länger håller en ny weber 36/36 dcd?
Med tanke på att de inte sitter några kullager i den utan bara glid.
Hur länge håller bussningarna innan den börja att dra tjuvluft?
Verkar ju helt omöjligt att få tag på överdimension till spjällaxel och bussningar till denna förgasare.

Tacksam för svar smile


Likbärgare
375 Inlägg
22 maj 2011
#2
Den håller sålänge både du och bilen lever...

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Holgersson
102 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#3
de låter bra!


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 maj 2011
#4
Tvattekorg skrev:
Den håller sålänge både du och bilen lever...

Inte långt där ifrån iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

923 Inlägg
23 maj 2011
#5
holgers142 skrev:
Min frågar lyder som rubriken Hur länger håller en ny weber 36/36 dcd?
Med tanke på att de inte sitter några kullager i den utan bara glid.
Hur länge håller bussningarna innan den börja att dra tjuvluft?
Verkar ju helt omöjligt att få tag på överdimension till spjällaxel och bussningar till denna förgasare.

Tacksam för svar smile

Glidlager är bra!

Kullager undviker man när man har små korta rörelser som det är i gasspjäll.

Bussningar kan man väl göra själv eller beställa av någon som kan göra....

Sprutar man lite smörjmedel på lagren så håller en ny förgasare 5-10k mil utan problem. Ibland mindre , men för det mesta mer.

Mats

18 Inlägg
26 maj 2011
#6
jag fixade nya bussningar till min det är bara gå till någon maskin verkstad om det är så att det är slitet men som sagt det brukar hålla väldigt länge men smörj till det ibland så håller det längre big_smile


Holgersson
102 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#7
ja okej. de kanske är bättre att göra iordning en gamal jävel som ja har på bänken.
båda 2 funkar inte som dom ska. dom går om man sprutar med startgas på den sidan som gasarmen sitter på . enligt ritning så finns de visst ingen bussning där. vad tätar där??


18 Inlägg
29 maj 2011
#8
det är ingen tätning där igentligen det ska vara tätt från början men med åren och slitarge så blir det glapp i axeln och då tar den luft där  ifrån och då kan man lämna in den så borrar dom up den och sätter in en bussning. har du testat att blåsa rent alla munstycken ?


Holgersson
102 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#9
ja okej! jo allt blir ju sletet till sist. japp dom är helt genomgångna bägge förgasarna och allt är urblåst.
vart lämnade du in din??
nån mekanisk verkstad eller liknande??


18 Inlägg
29 maj 2011
#10
jag lämnade in min på valles maskinservice dom fixar det mesta så har du någon maskinservice i närheten så fixar nog dom det men är din axel också sliten


Holgersson
102 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#11
okej ska se hur ja gör. har inte mätt på axeln så ja vet inte riktigt. är lite sugen på att köpa en ny istället. men får la se.


Holgersson
102 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#13
men tack för all hjälp smile uppskattas!



Sök