2615
Sök

Saab 900ng -94, får inte i 2, 4 & Backen?

31 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Hallå.

Nu är jag tillbaka med ännu ett problem ;-)

Den här gången får jag inte i 2, 4 och backen, när jag försöker lägga i någon utav växlarna känns det som någonting tar emot, det är lite stumt.

Jag vet tyvärr inte hela historien då bilen var utlånad, men enligt personen som lånade bilen var det ingenting som verkade konstigt och att det enda som var problemet var att backen inte gick i.

Tacksam för all hjälp!

434 Inlägg
29 maj 2011
Låter som att växellådan har gjort sitt, hade samma problem på min 900, bytta växellåda sen funkade det ypperligt.

552 Inlägg
29 maj 2011
prova att lägga i växlarna som krånglar när motorn inte är igång. Går det fint och mjukt med kopplingen intryckt och motorn stannats har nog vxl. lådan gjort sitt. Brukar slitas extra mycket om man slarvar med att koppla vid växling.

31 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
prova att lägga i växlarna som krånglar när motorn inte är igång. Går det fint och mjukt med kopplingen intryckt och motorn stannats har nog vxl. lådan gjort sitt. Brukar slitas extra mycket om man slarvar med att koppla vid växling.

Växlarna går inte i då heller, 2 och 4 "går i" sitt läge men det klickar aldrig till på samma sätt som det gör för 1 och 3, och när bilen körs hoppar växelspaken ur läget vid 2 och 4, studsar liksom tillbaka till friläget.

68 Inlägg
29 maj 2011
Bilen fungerade alldeles utmärkt ända fram tills jag skulle lägga i backen för att få ur nyckeln.

287 Inlägg
29 maj 2011
Då låter det mera som att länkaget skulle behöva justeras eller så.

31 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Jag var precis ut och körde lite, 5ans växel fungerade inte alls som jag trodde, istället funkade 4ans växel...misstänker att staget är ur sitt läge?

287 Inlägg
29 maj 2011
Nånting med stagen iaf, eftersom det hände när du drog ur nyckeln.

Vad vet jag inte, men skulle gissa på något sådant.

Sök