3498
Sök

Missljud vid högersväng, Opel Astra 5d Club -99

31 maj 2011
Trådstartare
Hej hej, jag har en Opel Astra 5d Club -99

Den låter när jag svänger till höger, ett högt surrande eller hur man ska förklara det.
Det låter högre destu högre hastighet bilen åker i, så vid 20km/h hörs det men väldigt lågt.

Det låter inte mera ju mer jag svänger, utan minsta lilla åt höger så kommer ljudet, och lika dant oberoende på hur mycket eller lite jag svänger.

Hjulinställningen är nog fel, skakar lite smått i ratten, knappt märkbart. Men gissar på att det inte har med ljudet att göra?

Ska pröva sedan om det låter mer/mindre om jag bromsar och svänger samtidigt (men tror inte att de kommer höras någon skillnad) --> hörs ingen skillnad

Möjligt att det är pyttelite slitet på insidan av höger framdäck, men mitt ögonmått ska man ju inte snacka om…

Styrservooljan är som den ska, full och ”grön”

Så, kan det kanske vara hjullagret? Som jag fått för mig. Har inte testat vicka på däcket än, men får göra de en dag snart.
Senast redigerat av bryggantillhoger (31 maj 2011)

Väldigt enkel, mycket komplicerad och helt tvärt om.

Krom-fascisten
439 Inlägg
31 maj 2011
Surrar det när man svänger, speciellt när bilen stor stilla så är det styrservot man hör. Helt normalt vid full rattutslag.

Skakar det i ratten, och blir bara värre med högre hastighet så är det obalans i hjulen.

31 maj 2011
Trådstartare
mr_yeahman skrev:
Surrar det när man svänger, speciellt när bilen stor stilla så är det styrservot man hör. Helt normalt vid full rattutslag.

Skakar det i ratten, och blir bara värre med högre hastighet så är det obalans i hjulen.

Fast de surrar inte när man står stilla, och det är endast när man svänger till höger, räcker med att man sväner "en liten micrometer" så kommer det. Och styrservot är fullt och verkar se bra ut, så de lär ju inte vara det.

Är säker på att de är fel hjulinställning, som jag skrivit, men har vart så lite skakning, märks knappt, så jag har dumt nog inte ordnat det.

Väldigt enkel, mycket komplicerad och helt tvärt om.

Sök