3436
Sök

740 från 85, dog när jag körde, har startat med startgas men inget mer

1 Inlägg
lördag 11:27
Trådstartare
#1
Har en 740 från 85 med förgasarmotor, B230A. Det är förgasaren med gula locket. Jag körde som vanligt och helt plötsligt så gick varvtalen neråt och sen dog den, detta hände några gånger men den startade igen men sista gången dog den helt. När jag fick hem den testade jag med startgas för att få igång den, då gick den igång men tomgången var ojämn och den gick bara med choken fullt ute och jag fick även gasa med jämna mellanrum för att hålla igång bilen. Tankarna gick först till att den inte får tillräckligt med bensin och att det kan vara bränslepumpen det är fel på, jag har en mekanisk bränslepump. Eller slangar från och till bränslepumpen eller till förgasaren då den har stått länge före jag köpte den. Kan det vara något annat fel som ligger bakom detta? Kan jag kolla på nåt sätt ifall det är bränslepumpen det är fel på? Och ifall det skulle vara bränslepumpen är det bara att hitta en fungerande och byta ut hela pumpen?

4 476 Inlägg
lördag 22:33
#2
Går att mäta bränsletrycket även på en bil med förgasare så börja med det..
Senast redigerat av zzr94092 (för 12 timmar sedan)

6 090 Inlägg
lördag 22:42
#3
Om du har ett bränslefilter kan det vara värt att kolla också, det kan ha blivit rost eller gegg i tanken när bilen stod som sedan lossnat och täpper filtret lite av och till

3 255 Inlägg
Igår 09:54
#4
Var det minusgrader då?
Går den när det blivit plusgrader?

Is I förgasaren och bränslesystemen var en vanlig sak när förgasarmotorer var vanliga.  Då kunde en varm motor stanna, men starta igen efter 15min för det tinade av motorns värme.
Men var proppen i röret eller tanken fick man invänta tö eller varmgarage.

Vatten i bensinen är vanligast på 98 oktan har jag mätkt, troligen för den används avsevärt mindre. 
Har felsökt några fyrhjulingar och snöslunga nu, där felet varit just bränslet. Färskt från macken men värdelöst.

På förgasarmotorer med mekanisk pump brukar jag lossa bränsleslangen vid förgasaren, sätta en kopp under och be någon köra startmotorn.
Det ska pumpa på ganska bra och inget fjuttande.

Kommer inget/dåligt är det:
Pumpen, Filtret, bränsleröret eller Pickup röret med ev filter i tanken.

Ta bränslet i en ljus behållare och lys sen ner i koppen. Ser du som "bubblor" på botten eller är det grumligt av strimmor är det sannolikt mycket vatten.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 10:03)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
Igår 10:24
#5
Mossan1 skrev:
Var det minusgrader då?
Går den när det blivit plusgrader?

Is I förgasaren och bränslesystemen var en vanlig sak när förgasarmotorer var vanliga.  Då kunde en varm motor stanna, men starta igen efter 15min för det tinade av motorns värme.
Men var proppen i röret eller tanken fick man invänta tö eller varmgarage.

Vatten i bensinen är vanligast på 98 oktan har jag mätkt, troligen för den används avsevärt mindre. 
Har felsökt några fyrhjulingar och snöslunga nu, där felet varit just bränslet. Färskt från macken men värdelöst.

På förgasarmotorer med mekanisk pump brukar jag lossa bränsleslangen vid förgasaren, sätta en kopp under och be någon köra startmotorn.
Det ska pumpa på ganska bra och inget fjuttande.

Kommer inget/dåligt är det:
Pumpen, Filtret, bränsleröret eller Pickup röret med ev filter i tanken.

Ta bränslet i en ljus behållare och lys sen ner i koppen. Ser du som "bubblor" på botten eller är det grumligt av strimmor är det sannolikt mycket vatten.

Isprop idag är högst ovanligt just låga vi har etanol i bensin  samma som k-sprit
Bränsle pumpen är helt klart första jag skulle kolla   skulle oxå kola gummi membranet i förgasaren.
Senast redigerat av Growe (för 23 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

3 255 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Growe skrev:
Isprop idag är högst ovanligt just låga vi har etanol i bensin  samma som k-sprit

Nä. Inte på gamla förgasarfordon som tankar 98oktan på mindre mackar.
Har flera exempel på det från förra och nuvarande år.
"Growe skrev:
Bränsle pumpen är helt klart första jag skulle kolla   skulle oxå kola gummi membranet i förgasaren.

Absolut. Håller med.
Men, pumpar den inget är det ändå klokt att blåsa i ledningen och konstatera att det inte är stopp.
Samt, suga med något (inte munnen)  så det inte är ett avrostat pickup-rör eller liknande.
Var inte det en typ av sjuka på 700serien föressten?

Ang membranet, borde den inte starta då, men gå som skräp?
Har dock ingen bra koll på Pierburg förgasaren.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)


Sök