Har en gammal VW-buss från 1988, när den tillverkades så var inte ens Xenonljus påtänkt. Jag har dock eftermonterat Xenonlampor i bilen och som de flesta säkert känner till så går det inte att besikta bilen med dessa lampor eftersom att mina lampor saknar automatisk nivåreglering. Automatisk nivåreglering har alla nya bilar idag eftersom att alla nya bilar är utrustade med Xenon.
Jag förstår bara inte hur det fungerar, trodde automatisk nivåreglering var någon mekanisk grej som vinklade upp eller ner ljusstrålen beroende på hur bilen är lastad där bak, om man har släp, axxar eller bromsar häftigt etc. Detta verkar ju bara vara någon elektronisk grej som tonar ner ljusstyrkan.
Precis. Du måste kunna justera lyset från kupen för att kunna koppla in detta och liknande kitt. Det är byggt så att kittet tar över reglaget inne i kupen och styr det själv. Har inget med dimmer att göra.
"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Tänkte köra med 5000K så att ljuset är mer vitt än blått men ändå mer blått än gult. Gissar att ingen tänker på det om det inte är allderles uppenbart att man har xenon.
Tänkte köra med 5000K så att ljuset är mer vitt än blått men ändå mer blått än gult. Gissar att ingen tänker på det om det inte är allderles uppenbart att man har xenon.
Det brukar vara rätt uppenbart om man har Xenon. Lyser ju "som fasiken" och bländar om de inte pekar hyfsat nedåt. Men som tidigare talare skrev så är väl ombes vanligare än böter.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!